Springen naar inhoud

Wetenschappelijke GIP

• Log in om te kunnen reageren

DebV

DebV

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 september 2013 - 14:30

Hallo

Ik zit in het 6e jaar techniek-wetenschappen en moet dit jaar dus een GIP presenteren.
Volgende week moeten we een voorstel voor een onderwerp indienen. Het moet wetenschappelijk zijn (biologie interesseert me het meest, chemie in fysica zijn ook goed).

Het is de bedoeling dat we een onderwerp hebben met een bijhorende onderzoeksvraag. we moeten het onderwerp volledig uitwerken en een praktische proef (of proeven) doen. We moeten ook een bedrijfsbezoek doen.
Ik heb wel enkele ideeën voor onderwerpen die me interesseren, maar vind geen bijpassende proef (met meetbare resultaten) die ik kan uitvoeren (bv. in een labo). Ik had bijvoorbeeld gedacht aan stamcelonderzoek met onderzoeksvraag 'hoe kan navelstrengbloed leukemie genezen?' of 'wat zijn de risico's van klonen?' ...

Iemand die me verder kan helpen voor proef? of eventueel een ander interessant onderwerp?
Onderwerpen i.v.m. dieren interesseren me ook heel erg.

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 september 2013 - 17:48

Ik heb wel enkele ideeën voor onderwerpen die me interesseren, maar vind geen bijpassende proef (met meetbare resultaten) die ik kan uitvoeren (bv. in een labo). Ik had bijvoorbeeld gedacht aan stamcelonderzoek met onderzoeksvraag 'hoe kan navelstrengbloed leukemie genezen?' of 'wat zijn de risico's van klonen?' ...

Ik weet niet hoe dat in Vlaanderen zit, maar moet je met je experiment ook werkelijk zo'n hoofdvraag beantwoorden? Dat lijkt me stug. Kun je voor je proef niet iets bedenken dat hier tegenaan komt maar toch uitvoerbaar is? De hoofdbedoeling van dat experiment zal net als in Nederland wel zijn om te laten zien dat je een experiment kunt opzetten en uitvoeren zoals het hoort? Toch niet dat je binnen het bestek van een 80-100 studie-uren een wereldprobleem oplost? Enig gerelateerd experiment (dat je dan bijvoorbeeld aan een deelvraag vastknoopt) moet toch ook voldoen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 september 2013 - 22:10

Het is niet rechtstreeks met je onderwerp gerelateerd, maar als je dan toch over klonen en kloneren spreekt kan je misschien DNA constructjes in E. coli kloneren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan antibiotica resistenties. Bespreek wat de gevolgen zijn van een (te) hoog gebruik van antibiotica. Verder kan je bij je experimenten ook nog berekenen hoe efficiënt de bacteriën je construct opnemen, enz.

Op zich een relatief gemakkelijk experiment dat perfect uitvoerbaar is in een labo (ook met beperkte midden).

Als je met dierlijke cellen wil gaan werken zal het meteen een stuk duurder worden en zul je meer geavanceerde technologieën nodig hebben...
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

DebV

DebV

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 september 2013 - 15:33

Ik weet niet hoe dat in Vlaanderen zit, maar moet je met je experiment ook werkelijk zo'n hoofdvraag beantwoorden? Dat lijkt me stug. Kun je voor je proef niet iets bedenken dat hier tegenaan komt maar toch uitvoerbaar is? De hoofdbedoeling van dat experiment zal net als in Nederland wel zijn om te laten zien dat je een experiment kunt opzetten en uitvoeren zoals het hoort? Toch niet dat je binnen het bestek van een 80-100 studie-uren een wereldprobleem oplost? Enig gerelateerd experiment (dat je dan bijvoorbeeld aan een deelvraag vastknoopt) moet toch ook voldoen? [/size]

Het belangrijkste van het experiment is inderdaad het succesvol uitvoeren. Het experiment moet wel gericht zijn op de hoofdvraag die je stelt, maar inderdaad niet met de bedoeling een onbekend probleem op te lossen...

Het is niet rechtstreeks met je onderwerp gerelateerd, maar als je dan toch over klonen en kloneren spreekt kan je misschien DNA constructjes in E. coli kloneren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan antibiotica resistenties. Bespreek wat de gevolgen zijn van een (te) hoog gebruik van antibiotica. Verder kan je bij je experimenten ook nog berekenen hoe efficiënt de bacteriën je construct opnemen, enz.

Op zich een relatief gemakkelijk experiment dat perfect uitvoerbaar is in een labo (ook met beperkte midden).

Als je met dierlijke cellen wil gaan werken zal het meteen een stuk duurder worden en zul je meer geavanceerde technologieën nodig hebben...

Het lijkt me wel een interessant en goed experiment om uit te voeren. Ook wat je zei over het te hoge gebruik van antibiotica klinkt wel interessant. Ik ga het eens voorstellen aan mijn vakleerkracht. bedankt!

Kliche

Kliche

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 september 2013 - 09:10

Die eerste vraag is wel leuk omdat men daar momenteel nog onderzoek naar doet (klik en check het artikel + bronnen van Van Roo). Kan je misschien voortborduren op onderzoek van de afgelopen tijd.

Bij klonen loop je tegen de lengte en limiet van telomeren aan, het aloude probleem (Hayflick limit). Wat voor 'problemen verwacht je zelf bij klonen? Het is misschien wel interessant om dit proces te bestuderen bij levensvormen die niet kampen met het probleem van eindige celdeling.

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures