Elektronische mixer voor bandbreedte te verschuiven.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2.589

Elektronische mixer voor bandbreedte te verschuiven.

ik probeer te begrijpen hoe een elektronische mixer werkt. Moeilijk is dat niet zolang men slecht één frequentie component beschouwt maar wat als ik een volledig bandbreedte wil verplaatsen soms lukt me dat soms niet bestaat er een criteria voor wanneer dit lukt en wanneer dit niet lukt?

voorbeeld één: (nu lukt het)

*stel ik heb drie frequentie componenten 90, 100 en 110 (arbitraire frequentie)

*ik wil ze 40 opschuiven dus:

90 ==> 50 en 130

100 ==> 60 en 140

110 ==> 70 en 150

*de componenten interfereren dus niet

stel dat ik ze maar 10 wil verplaatsen

voorbeeld twee: (nu lukt het niet)

*stel ik heb drie frequentie componenten 90, 100 en 110

*ik wil ze 10 opschuiven dus:

90 ==> 80 en 90

100 ==> 90 en 110

110 ==> 100 en 120

*de componenten interfereren dus (want je hebt twee keer 90)

op welke voorwaarden hou ik de componenten uiteen? en kan ik besluiten dat mijn spectrum mooie verschoven wordt?

ik heb al veel gezocht maar altijd werken ze maar met één component die ze dan verschuiven wat is hier de achterliggende reden achter werkt het anders niet?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Elektronische mixer voor bandbreedte te verschuiven.

Ken je iets van Fourieranalyse? Wat voor elektronische mixer gebruik je?

Je kunt inderdaad bandbreedtes verplaatsen, maar binnen bepaalde voorwaarden. Zo kun je slechts kiezen dat je een bandbreedte 10 verplaatst, maar dan zowel naar boven als naar onder.

Zo wordt 80 verplaatst naar zowel 70 als 90. (zie ook dit: http://nl.wikipedia...._van_Simpson.29)

Maar alles wordt veel intuitief duidelijker in het Fourier-domein. Dus als de uitleg daarin kan gedaan worden, scheelt dat veel.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Elektronische mixer voor bandbreedte te verschuiven.

Grofweg kun je stellen dat je een spectrum tenminste de breedte ervan moet opschuiven om interferentie te voorkomen.

Als je bijvoorbeeld 100-120 MHz wilt upconverten, dan moet je dat met tenminste 20 MHz doen, resulterend in een output van 120-140 MHz aan de bovenkant, en 80-100 MHz aan de onderkant.

Praktisch heb je nog iets meer marge nodig gezien in die situatie een signaal van 120 MHz (voor conversie) een signaal van 100 MHz (na conversie) zal raken. Je moet er dus de bandbreedte van de signalen binnen de ter converteren band bij optellen. Dat kan 10 kHz zijn, maar ook gerust 300 kHz als het om broadcast FM gaat (en nog een pak meer voor bijv analoge televisie).

Daarnaast krijg je ook nog 3e (en hogere) orde intermodulatieproducten, wat je beperkt in hoeveel bandbreedte je feitelijk kunt opschuiven binnen een gegeven shift.
Victory through technology

Berichten: 2.589

Re: Elektronische mixer voor bandbreedte te verschuiven.

Ken je iets van Fourieranalyse? Wat voor elektronische mixer gebruik je?


Ja normaal wel. ik gebruik eigenlijk geen elektronische mixer ik zou graag een dsp software defined receiver implementeren in code (ik denk te beginnen met een niet real time versie in matlab) en voor de laatste fijn regel stap zoek ik wat meer uitleg naar down converteren met een mixer.

Bedankt voor jullie uitleg welke boek of referentie legt dit echt in detail uit?

Groeten.

Berichten: 12.262

Re: Elektronische mixer voor bandbreedte te verschuiven.

Dit is wellicht een aardig topic om eens door te lezen: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... s/1524421/

De gebruikte software bestaat al voor een goed deel, SDRSharp. Ik weet niet precies wat je ermee wilt gaan doen, maar misschien is het handig zo'n bestaand framework te gebruiken om verder te ontwikkelen. Dat scheelt je in ieder geval hoofdbrekens over hoe je zo'n receiver moet aansturen vanuit een windows omgeving, en als je wilt kun je met de baseband doen wat je maar wilt. Bandbreedte van de ontvanger is beperkt tot 2.4 MHz (I en Q tegelijk ontvangen), maar het is niet heel moeilijk een grotere bandbreedte te realiseren door het spectrum in stappen te samplen.
Victory through technology

Berichten: 2.589

Re: Elektronische mixer voor bandbreedte te verschuiven.

Bedankt ga ik zeker eens door nemen.

Reageer