Springen naar inhoud

Water tank eerste orde Differentiaalvergelijking.

• Log in om te kunnen reageren

albertoo

albertoo

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 september 2013 - 22:11

Goedenavond mensen.

Zou iemand mij a.u.b. kunnen helpen met een aantal vragen betreffend het opzetten van een simulatie model.

En ik had een aantal vragen betreft de achter grond info van de stof. De sommen heb ik gehad op school ,maar er zijn voor mij nog een aantal onderwerpen vaag. Ik heb een berekening gemaakt genaamd vraag-1 deel 1. Deze wilde ik als voorbeeld gebruiken. Het betreft een badkuip, die wordt gevuld met 5m^3/s erg veel maar het is een voorbeeld.Deze badkuip zit de dop los , dus er gaat water uit.

Vraag homogeen

De intergratie constante van een Homogene oplossing. Die kan worden bepaald doormiddel van de eindoplossing. Als ik de C veranderd , dan veranderd de richting coëfficiënt van mijn functie.Bij een begin waarde van y(0) = 10, dan is mijn C= 8 1/2. Bij een y(0)=20 dan heb ik een C = 17,5. Mag ik zeggen dat C de waarde is tot hoever mijn bad gevuld is? ( C zie berekening homogeen constante.)

Vraag particulier oplossing.

Uit de sommen die ik heb gemaakt. Werd er altijd een particuliere oplossing gezocht, die op het ingangssignaal lijkt. Is mijn ypart mijn output. Wat is mijn particuliere oplossing? Het is een oplossing waarmee ik een eindoplossing me kan oplossen. Als ik in matcad bekijkt , dan wordt mijn functie constant op 5/2 of 2 1/2. Niveau van het water blijft staan. Dus mag ik concluderen dat ik met mijn beginwaarde en integratie constante de start bepaald en met de y particulier de eind waarde bepaald?

Simulatie model
Ik vind het moeilijk om een simulatie model op te zetten. De werkwijze zou zijn DV link en de rest rechts van het is teken.

IN: De 5 m^3/s van de kraan is mijn input, deze heb ik als een constante aangenomen.

UIT: De tank is mijn opslag, dus dat wordt mijn integrator.

De Gain is heb ik al 1/4 gekozen naar de integrator toe.

De twee Gain onder 1/R = -2 heb ik gelinkt aan de optel en aftrek punt.

En helaas de output klopt volgens mij niet . Zie mij docu1 en 2 document die zou ik verwachten.

Bij voorbaat dank,

Albertooo

Bijgevoegde miniaturen

• check_0004.JPG

Bijgevoegde Bestanden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 september 2013 - 13:10

Opmerking moderator :

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

albertoo

albertoo

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 oktober 2013 - 21:09

Mensen

Misschien niet meer van toepassing maar voor mij is het duidelijk.
  • Homogeen is eigenbeweging of eigen freqentie van je model.
  • De systeem parameters die je in je labda stopt, bepaal de het gedrag van je systeem.
  • De tijds constante bepalen de snelheid van je systeem.
  • Duidelijk Particulier is de eindoplossing.De homogene oplossing sterft uit en gaat over in de particuliere oplossing.
  • Simulator is niet zo moeilijk op te zetten hoogste afgeleiden naar link en de rest rechts. Vervolgens van recht naar links werken in je matlab model.
  • Met de homogene oplossing + particuliere oplossing bepaal je in combinatie met de beginwaarde waar je systeem begint
Met vriendelijke groet,

Albert

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures