Doorbloeding intensiteit hand tijdens bloodstelling aan koude

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Doorbloeding intensiteit hand tijdens bloodstelling aan koude

Beste forumleden,

Ik ben bezig met een onderzoek waarbij de proefpersonen hun rechterhand in een bak met ijswater stoppen en naar een filmpje kijken. Nu meet ik aan de linkerhand m.b.v. een sensor de doorbloeding intensiteit. Ik kan echter niet vinden of de doorbloeding intensiteit tijdens blootstelling aan koude verhoogt of juist verlaagt. Het is namelijke zo dat alleen één hand zich in het ijswater bevindt en wordt gekoeld en dat de doorbloeding intensiteit aan de ándere hand wordt gemeten. Ik krijg zelf zeer wisselende resultaten, vandaar dat ik wat meer literatuur zou willen lezen. Helaas kan ik dit niet vinden voor alleen een hand die wordt gekoeld (wel voor gehele lichamen etc.).

Alvast bedankt voor de reacties!

Met vriendelijke groet,

Margot

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Doorbloeding intensiteit hand tijdens bloodstelling aan koude

Bijzonder dat je al experimenten doet op mensen zonder je verdiept te hebben in de vasoregulatie bij warmte of koude. Dat is toch simpel te googlelen me dunkt...

Hoe definieer je 'doorbloedingsintensiteit' en hoe meet je deze?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 5

Re: Doorbloeding intensiteit hand tijdens bloodstelling aan koude

Uiteraard heb ik van te voren uitgebreid verschillende literatuur doorgenomen en dacht ik dat ik alle kanten tot in detail uitgezocht had. Helaas zijn er zeer uiteenlopende resultaten verkregen, waardoor ik begin te twijfelen. Vandaar dat ik dacht dat hier misschien goede tips te vinden zijn om me nog iets beter in de doorbloeding van de hand te kunnen verdiepen.

In alle literatuur en informatie die ik uiteraard al voor het onderzoek had opgezocht, ging de verandering van de doorbloedingsintensiteit voornamelijk over wanneer het lichaam in zijn geheel (of bijv. een heel been) onderkoeld raakt. Dan zou de de doorbloedingsintensiteit juist afnemen, om ervoor te zorgen dat de 'kern' van het lichaam minder snel kouder wordt.

Maar nu krijg ik juist totaal tegenovergestelde resultaten en ik vermoed dat dit komt doordat alleen één hand gekoeld wordt (en er aan de andere hand wordt gemeten).

Ik hoop dat nu duidelijk is dat ik niet zomaar, zonder me te verdiepen, ben begonnen ;) .

De doorbloedingsintensiteit van de hand (die niet in het water zat) werd gemeten door een clip, die om de duim van de proefpersoon zat. In deze clip zit een sensor die de doorbloedingsintensiteit meet, dmv de hoeveelheid licht die wordt doorgelaten.

Ik hoop dat alles zo wat duidelijker is! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Doorbloeding intensiteit hand tijdens bloodstelling aan koude

Nou, niet echt.

Als je alles in detail hebt uitgezocht ben je vast wel bekend met het fenomeen dat er vasodilatatie optreedt na een bepaalde periode blootstelling aan koude om weefselschade te voorkomen. Het lichaam probeert een delicate balans te vinden tussen niet onderkoeld raken, maar ook niet dat je vingers necrotisch worden.

Wat heb je allemaal gevonden over deze door koude-geïnduceerde vasodilatatie? Na hoeveel tijd treedt deze op? Na hoeveel tijd meet je? Waarom laat je mensen naar een film kijken? Welke beelden zien ze? Vergelijk je dit nog met andere films? Zo nee, wat is daar dat het nut van? Hoeveel proefpersonen heb je? Is het verschil dat je gevonden hebt significant? En nog steeds: hoe definieer je doorbloedingsintensiteit? Moet je niet corrigeren voor leeftijd en geslacht? Of voor baseline core body temperature?

Nogal haken en ogen dus.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 5

Re: Doorbloeding intensiteit hand tijdens bloodstelling aan koude

Het hoofdonderwerp van mijn onderzoek gaat niet over de doorbloeding, ik denk dat dat handig is om te weten. Wat misschien ook nog handig is om te weten, is dat het een profielwerkstuk is. Ik had namelijk eerst hier het onderwerp geplaatst, toen dacht ik dat het misschien toch meer hoorde bij het kopje hulp voor school, alleen deze is weggehaald (ik snap dat 2 onderwerpen starten niet mag, mijn fout). Maar ik denk nu dat dit onderwerp toch beter bij hulp voor school had gepast.

Sorry ik ben waarschijnlijk niet duidelijk genoeg geweest.

Terug naar het onderwerp ;) .

Bedankt voor uw reactie!
anusthesist schreef: za 14 sep 2013, 10:37
Als je alles in detail hebt uitgezocht ben je vast wel bekend met het fenomeen dat er vasodilatatie optreedt na een bepaalde periode blootstelling aan koude om weefselschade te voorkomen. Het lichaam probeert een delicate balans te vinden tussen niet onderkoeld raken, maar ook niet dat je vingers necrotisch worden.
Klopt hier ben ik mee bekend. Ik denk ook dat ik al weet waar ik de fout in ben gegaan. Ik heb namelijk bij een bepaalde groep proefpersonen juist de gegevens verkregen dat de doorbloedingsintensiteit toe neemt. Bij de andere 2 groepen kon ik geen conclusie trekken aangezien de resultaten te veel van elkaar verschilden. (de groepen kregen elk een ander filmpje te zien) Ik vond dit erg raar aangezien ik verwachtte dat de doorbloedingsintensiteit zou afnemen. Ik heb er even totaal niet aan gedacht dat ik deze heb gemeten aan de andere hand. Doordat een van de handen werd gekoeld, nam de bloedtoevoer naar deze hand af, waardoor er 'meer' bloed naar de rest van het lichaam stroomt. Hierdoor neem ik een verhoogde doorbloeding waar in de hand die niet gekoeld wordt.

koude-geïnduceerde vasodilatatie treedt op wanneer de omgevingstemperatuur lager dan 15°C is, dit treedt op in korte perioden die elkaar afwisselen. Ik heb vanaf 10 sec. voor dat de proefpersonen hun hand in het ijswater stoppen tot het moment dat ze hun hand er weer uithalen gemeten. Dit kan ook de pieken en dalen verklaren die de grafieken laten zien.

Voor deze proef zijn er 20 proefpersonen gebruikt van dezelfde leeftijd (10 man en 10 vrouwen).

Ik las dat wanneer er oppervlakkig wordt gekoeld en dit een klein opp. is, de baseline core body temperature niet verlaagd.

De doorbloedingsintensiteit is de hoeveelheid bloed die per hartslag door de aders wordt gepompt.

Ik waardeer uw hulp ontzettend, want ik begin door uw vragen toch op een andere manier na te denken. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Doorbloeding intensiteit hand tijdens bloodstelling aan koude

206778 schreef: za 14 sep 2013, 13:35
Het hoofdonderwerp van mijn onderzoek gaat niet over de doorbloeding
Mag ik weten waar het dan wel overgaat, anders wordt het lastig helpen zo.
206778 schreef: za 14 sep 2013, 13:35
Voor deze proef zijn er 20 proefpersonen gebruikt van dezelfde leeftijd (10 man en 10 vrouwen).
Je groep is veel te klein. Om voldoende power te hebben zit je al snel rond minimaal 100 personen in totaal. Je resultaten zullen statistisch gezien dus niet echt bruikbaar zijn. Maar dat hoeft ook natuurlijk niet per se voor een profielwerkstuk.
206778 schreef: za 14 sep 2013, 13:35
Ik las dat wanneer er oppervlakkig wordt gekoeld en dit een klein opp. is, de baseline core body temperature niet verlaagd.
Klopt, maar ik bedoelde het andersom. Hebben de mensen die een lagere core body temperature hebben sowieso niet een meer geknepen vaatbed? Je moet wel zeker weten dat jouw resultaten niet vertroebeld worden door verschil in lichaamstemperatuur. Idealiter meet je natuurlijk de doorbloeding vóór en ná ze hun hand in koud water hebben gedaan. Dan vergelijk je de baseline doorbloeding met doorbloeding ná het koude water.
206778 schreef: za 14 sep 2013, 13:35
De doorbloedingsintensiteit is de hoeveelheid bloed die per hartslag door de aders wordt gepompt.
Ok, dus eigenlijk het debiet van de ader in de duim (of in bredere zin het hartminuutvolume). Ben ik wel benieuwd welk apparaat je hiervoor gebruikt en wát het nu precies meet ;) (hoeveel ery's er passeren in een tijdsbestek? hoeveel hemoglobine? beiden?).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 5

Re: Doorbloeding intensiteit hand tijdens bloodstelling aan koude

Mijn onderzoek gaat over de invloed van spiegelneuronen op de pijnervaring (vandaar de filmpjes met verschillende emoties). Opzich heeft de doorbloeding hier natuurlijk niet zoveel mee te maken, maar ik dacht dat het misschien wel opmerkelijke resulaten zou geven (dat spiegelneuronen bijv. ook nog invloed hebben op de lichamelijke reacties).

Nee inderdaad, voor een echt wetenschappelijk onderzoek is mijn proefpersonen aantal te klein. Helaas was het niet mogelijk om een grotere groep te regelen, vandaar dat het er 20 zijn. Maar inderdaad voor een profielwerkstuk is dit niet heel erg.
anusthesist schreef: za 14 sep 2013, 14:15
Klopt, maar ik bedoelde het andersom. Hebben de mensen die een lagere core body temperature hebben sowieso niet een meer geknepen vaatbed? Je moet wel zeker weten dat jouw resultaten niet vertroebeld worden door verschil in lichaamstemperatuur. Idealiter meet je natuurlijk de doorbloeding vóór en ná ze hun hand in koud water hebben gedaan. Dan vergelijk je de baseline doorbloeding met doorbloeding ná het koude water.
Oh ja, dat is wel een hele goede! Ik heb alleen een stukje van te voren gemeten en dan tot het einde. Hmm, misschien kan ik dan toch nog iets doen met het eerste stukje.
anusthesist schreef: za 14 sep 2013, 14:15
Ok, dus eigenlijk het debiet van de ader in de duim (of in bredere zin het hartminuutvolume). Ben ik wel benieuwd welk apparaat je hiervoor gebruikt en wát het nu precies meet ;) (hoeveel ery's er passeren in een tijdsbestek? hoeveel hemoglobine? beiden?).
Ja inderdaad, het is het debiet van de ader in de duim. Ik heb hiervoor de apparatuur van Coach6 gebruikt, aangezien dit alleen op school vooradig was. Deze sensor: http://cma-science.n...soren/b027i.pdf. Volgens mij meet deze sensor, helaas, niet hoeveel hemoglobine of erytrocyten er passeren binnen een bepaalde tijd.

Berichten: 4

Re: Doorbloeding intensiteit hand tijdens bloodstelling aan koude

Hoe zit dat dan met een fenomeen van raynoud? Als mijn handen en/of voeten ijswater of iets anders kouds aanraken worden ze spontaan spierwit soms daarna blauw, ook mijn lichaamstemperatuur is altijd maar net boven de 36 graden. De delicate balans tussen onderkoeld raken en weefselschade voorkomen werkt niet zo best. Het valt me ook op dat dit ook bij stress kan voorkomen.

Reageer