Doorbuiging IPE200 Profiel

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 232

Re: Doorbuiging IPE200 Profiel

Deze kun je halen uit staalprofiel tabellen zoals deze:

http://www.bouwenmet...fd_tabelz.lasso

Dit is het torsie traagheidsmoment

Berichten: 72

Re: Doorbuiging IPE200 Profiel

ik ben het nu in excel aan het verwerken voor het bereken van C

heb ik de formule

=((PI()*1,13*10000)/(10000))+(WORTEL(1+((PI()^2*232^2)/(10000^2)*(0,45^2+1)))+(PI()*0,45*232)/(10000))

alleen dan kom ik op 4,585

maak ik nou een fout met haakjes ???

Berichten: 232

Re: Doorbuiging IPE200 Profiel

Je hebt een " + " staan daar waar een " * " moet

=((PI()*1,13*10000)/(10000)) * (WORTEL(1+((PI()^2*232^2)/(10000^2)*(0,45^2+1)))+(PI()*0,45*232)/(10000))

Berichten: 72

Re: Doorbuiging IPE200 Profiel

waar vindt ik de waarde voor αlt die gebruikt wordt om Φlt te berekenen

jiij gebruikt 0,21 maar hoe kom je hier aan ?

Berichten: 232

Re: Doorbuiging IPE200 Profiel

\(\alpha_{LT}\)
is de imperfectiefactor behorende bij een kipkromme a, b, c of d. Deze zijn terug te vinden in tabellen 6.3 en 6.4 van de norm. Ik vermoed alleen dat jij dus geen beschikking hebt over deze norm?

Kipkrommen zijn:

gewalst I-profiel & h/b ≤ 2 : kipkromme "a" :
\(\alpha_{LT} = 0,21\)
gewalst I-profiel & h/b > 2 : kipkromme "b" :
\(\alpha_{LT} = 0,34\)
gelast I-profiel & h/b ≤ 2 : kipkromme "c" :
\(\alpha_{LT} = 0,49\)
gelast I-profiel & h/b > 2 : kipkromme "d" :
\(\alpha_{LT} = 0,76\)

Berichten: 72

Re: Doorbuiging IPE200 Profiel

nee ik heb idd niet de hele norm ik heb wel dingen gevonden op internet waar ik de rest uit kon halen.

als ik alleen gebruik maak van die site bouwen met staal dan vindt ik voor It 6.848 mm4

alleen in de formule zet jij hier nog x10^4 achter echter zie ik dat niet terug bij de gegeven waarde van de site?

Berichten: 232

Re: Doorbuiging IPE200 Profiel

Hey ja nu je het zegt dat staat er daar niet bij. Dat is niet netjes. Nu ik in mijn tabellenboek kijk (van de zelfde uitgever) lijkt ook daar geen 104 bij te staan, maar dit zou wel moeten. Bij een INP van dezelfde hoogte staat het er nl. wel bij en als ik in het polytechnisch zakboekje van mijn collega kijk staat daar ook 104 bij.

Ik zal bouwenmetstaal een mailtje sturen om ze op de hoogte te stellen.

Berichten: 72

Re: Doorbuiging IPE200 Profiel

Oke super bedankt voor je hulp!

ik ga alles even in excel zetten

Berichten: 72

Re: Doorbuiging IPE200 Profiel

om nog even terug te komen op de veiligheidsfactor. wat wordt hier meestal voor toegepast

ik heb nou berekend dat bij het gebruik van de IPE200 lengte 10 meter deze 31 mm doorbuigt en Mmax 12.26 is

de kipstabiliteit geeft 32.83 aan

hij zou dus sterk genoeg zijn.

maar welke veiligheidsfactor moet ik toepassen ?

Berichten: 232

Re: Doorbuiging IPE200 Profiel

Dat hangt o.a. af van de betrouwbaardheidsklasse en de aard van de belasting (permanent/veranderlijk). Op basis van deze voorwaarde vermenigvuldig je de belasting met een factor om aan de beoogde veiligheid te voldoen.

Betrouwbaarheidsklasse en de daarbij behorende gevolgklasse hangt af van de gevolgen van het bezwijken van een constructie. Bij een industriële constructie waarbij de gevolgen niet al te groot zijn zou ik gaan voor gevolgklasse RC2 met een factor KFI van 1,0. Dit neem ik een beetje aan op basis van het gegeven dat de stalen balk aan kettingen hangt en je werktuigbouw studeert(/studeerde).

Op basis van diezelfde gegevens ga ik ook maar even uit van een veranderlijke belasting met hogere belastingsfactor van 1,5.

Hiermee zou je op een optredend rekenmoment komend van 1,5 x 1 x 12,26 = 18,39 kNm

Op doorbuiging geldt een factor 1.

Berichten: 72

Re: Doorbuiging IPE200 Profiel

om en beeld te scheppen bij de situatie:

de profielen worden gebruikt om een rechthoekig frame te maken. op de hoeken van het frame komen pilaren te staan met de kettingaandrijving. het dek wordt dan in deze aandrijving bevestigd. hierdoor wordt het een soort van goederen lift. de containers die het liftdek opgereden worden zijn maximaal 1000kg. dit heb ik over 1 profiel berekend omdat bij het oprijden het eerste profiel belast wordt. (extreme situatie)

het systeem is niet toegankelijk voor personeel aangezien de lift automatisch werkt en deze is afgeschermd door hekwerken.

ik denk dus dat de punten die je noemt wel overeen komen met het systeem. waar kan ik deze klasses vinden zodat ik het kan beschrijven in het plan van aanpak hoe ik er aan kom en wat de afwegingen erbij zijn

Berichten: 232

Re: Doorbuiging IPE200 Profiel

Mja, ik haal gegevens m.b.t. tot betrouwbaarheid uit Eurocode 0 (NEN-EN 1990). Echter gezien mijn vakgebied bouw is weet ik niet of er toevoegingen zijn danwel afwijkingen in de werktuigbouw/industriële sector.

Voor je er naar gaat verwijzen zou ik dus even achterhalen of je hiervoor dus deze norm mag hanteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Doorbuiging IPE200 Profiel

hierdoor wordt het een soort van goederen lift.
Hijs- en heftoestellen worden, afhankelijk van de situatie, met een veiligheidsfactor (op de belasting) 2.5 tot 5 berekend. Volgens mij is de eurocode geheel niet van toepassing hiervoor, maar daarvoor weet ik te weinig van de EC's om hier iets zinnigs over te zeggen.

Berichten: 72

Re: Doorbuiging IPE200 Profiel

iemand die misschien wel met zekerheid kan vertellen of hier en regelgeving/ eurocode voor bestaat?

Berichten: 232

Re: Doorbuiging IPE200 Profiel

Zoals gezegd weet ik weinig van hijsen af, maar e.e.a. hangt natuurlijk samen met de omgeving (binnen/buiten), het type kraan (mobiel/vast), en hijssnelheid. Zeker die laatste kan de werkelijke belasting op het profiel doen toenemen door de versnelling.

Ik bereep dat bij hijsen een factor van 2,5 tot 5 van toepassing is op kabels en hijsogen, maar ook ik weet daar het fijne niet van. In de norm EN 13001-1 (algemeen) & EN 13001-2 (belasting effecten) kun je in ieder geval meer vinden over het ontwerpen van kranen.

Reageer