[scheikunde] pH van koper(II)sulfaat pentahydraat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

pH van koper(II)sulfaat pentahydraat

Ik loop tegen een lastige oefenopgave aan. Ik weet niets waar ik moet gaan starten. De opgave gaat als volgt:

Ook al lossen zouten goed op in water, er is altijd een punt, waarop er een verzadigde oplossing van dat zout ontstaan is. Zo is van het hydraat van koper(II)sulfaat bekend, dat er maximaal 1,42 mol per kg water kan oplossen bij 298k. De koper(II) vormen een complex; hexa-aquakoper(II)ionen. In dit complex omringen zes water moleculen om één koper(II)ion. Dit complex reageert met water tot het penta-aquahydroxidekoper(II)ion.

Bereken de pH van de verzadigde oplossing van koper(II)sulfaat pentahydraat.

Ik heb veel informatie gekregen, maar ik weet niet waar ik moet gaan beginnen en wat ik met de gegevens moet gaan. Kunnen jullie mij vertellen waarom ik moet gaan beginnen.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: pH van koper(II)sulfaat pentahydraat

Begin eerst eens met de reactievergelijking die in woorden staat eens in een fatsoenlijke vergelijking te gieten.

Berichten: 10

Re: pH van koper(II)sulfaat pentahydraat

Cu(H2O)6 2+ + H2O > CuOH(H20)5 + H3O+

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: pH van koper(II)sulfaat pentahydraat

Kijk eens in tabel 49 van Binas. Je vindt daar als het goed is informatie over de zuurconstante van hexa-aquakoper(II)ionen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 10

Re: pH van koper(II)sulfaat pentahydraat

Kz-waarde is 1,0*10^-8 (klopt mijn reactievergelijking?)

Berichten: 10

Re: pH van koper(II)sulfaat pentahydraat

Nu ik de reactie vergelijking heb en de Kz-waarde heb. Moet ik dus van uit gaan dat 1,42 mol de hoeveelheid mol/ per liter Cu(H2O)6 2+ is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: pH van koper(II)sulfaat pentahydraat

JoostvD schreef: zo 15 sep 2013, 12:43
Nu ik de reactie vergelijking heb en de Kz-waarde heb. Moet ik dus van uit gaan dat 1,42 mol de hoeveelheid mol/ per liter Cu(H2O)6 2+ is?
Dat klopt. Lukt het je daarmee om aan de hand van de zuurconstante de pH te berekenen?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 10

Re: pH van koper(II)sulfaat pentahydraat

Ja, dat kan ik. Bedankt voor jullie hulp.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: pH van koper(II)sulfaat pentahydraat

........... dat er maximaal 1,42 mol per kg water kan oplossen bij 298k.......
Als dit gegeven bij bericht 1 correct is dan is de oplossing niet 1,42 M.

Je hebt de dichtheid van de oplossing nodig om het aantal mol per liter te berekenen.

Is de dichtheid gegeven?

Reageer