Kans op persoonlijke meevallers en tegenslagen?

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer

Kans op persoonlijke meevallers en tegenslagen?

De aanleiding voor dit topic is onderstaande berichtje:

http://www.wetenscha...post__p__971835

Het gaat om deze zin:
We weten dat meevallers en tegenslagen in een mensenleven zich afwisselen, maar wat is daar probabilistisch over te zeggen?
Stel daarbij dat men datgene wat een mens per dag in zijn leven meemaakt waardeert op een schaal van -2 t/m +2 met: -2 = "zeer ongunstig", -1 = "ongunstig", 0 = "neutraal", +1 = "gunstig", +2 = "zeer gunstig".

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Kans op persoonlijke meevallers en tegenslagen?

De vraag is dan hoe lang een "gebeurtenis" duurt (zodat je kunt uitrekenen hoeveel gebeurtenissen je in je leven meemaakt) en welke kansverdeling je hebt over deze schaal (hoe groot de kans is dat een gebeurtenis "zeer gunstig" is).

Dit doet me denken aan de vraag die ik me zelf ooit stelde hoe groot de kans is om een wonder mee te maken.

Ik ging er toen van uit dat iedere seconde een "gebeurtenis" plaats vindt, en dat een gebeurtenis een wonder genoemd mag worden als de kans 1 op de miljoen is dat hij plaats vindt.

Dan maak je dus elke miljoen seconden een wonder mee, wat geloof ik neer komt op ongeveer eens in de twee weken :D

Dat zou overigens goed verklaren waarom we soms bovennatuurlijke ervaringen denken te hebben. In feite zijn dat dan gewone gebeurtenissen waarop de kans zo klein is dat we ze als onmogelijk beschouwen, maar omdat we heel veel gebeurtenissen in ons leven meemaken kunnen ze ons toch daadwerkelijk overkomen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Re: Kans op persoonlijke meevallers en tegenslagen?

Dat is inderdaad een belangrijk argument van de sceptici tegen het bestaan van paranormale verschijnselen.

Overigens wil ik per dag bekijken of Fortuna ons die dag goed of slecht gezind was. Dat voorkomt dat we ons in "microgebeurtenissen" hoeven te verdiepen.

In principe zou je je leven lang iedere dag dat wat je is overkomen met een cijfer kunnen waarderen, en vervolgens de relatieve frequenties kunnen berekenen. Maar de vraag is of er globaal genomen voor iedereen een zelfde kansverdeling geldt. - Of moeten we daarbij verschillende geografische gebieden en historische tijdperken afzonderlijk bekijken?

Re: Kans op persoonlijke meevallers en tegenslagen?

Bartjes schreef: ma 16 sep 2013, 18:25
Of moeten we daarbij verschillende geografische gebieden en historische tijdperken afzonderlijk bekijken?


Om dit te ondervangen kunnen we als parameter van de kansverdeling de verwachting opgeven. Dat legt al een flinke beperking op aan de kansverdelingen die mogelijk zijn.

Reageer