Springen naar inhoud

berekenen van de richtingscosinus



  • Log in om te kunnen reageren

#1

bommichiel

    bommichiel


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 september 2013 - 17:49

Kan iemand me helpe bij het berekenen van de richtingscosinussen van een vector .
Ik zal een voorbeeld posten om met getallen uit te leggen dat is iets makkelijker misschien ?

vector => v = 3e1+4e2+12e3

alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 september 2013 - 18:34

Kan je een tekening maken?
Om welke hoeken gaat het dan bij deze vraag ...

Veranderd door Safe, 16 september 2013 - 18:37


#3

bommichiel

    bommichiel


  • 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 september 2013 - 18:53

hoe kan ik daar een tekening van maken ?
om de richitngscosinussen meer weet ik ook niet

#4

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 16 september 2013 - 19:22

hoe kan ik daar een tekening van maken ?


Een tekening in R3 met de de bekende assen ...
Teken de vector en wat zouden dan de richtingshoeken moeten zijn.

#5

mathfreak

    mathfreak


  • >1k berichten
  • 2460 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2013 - 17:44

Zie ook http://nl.wikipedia....Richtingshoeken

Veranderd door mathfreak, 17 september 2013 - 17:44

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

#6

Anton_v_U

    Anton_v_U


  • >1k berichten
  • 1620 berichten
  • Validating

Geplaatst op 17 september 2013 - 17:55

Wat is een richtingscosinus? Hoeveel cosinussen wil je hebben en wat stellen ze allemaal voor?

Het enige dat ik weet is dat de coördinaten van een vector in 3 dimensies in een orthonormaal stelsel: (e1, e2, e3) gelijk zijn aan het inproduct van de vector met e1, e2, resp. e3 oftewel de norm van de vector vermenigvuldigd met de cosinus van de hoek met de bijbehorende eenheidsvector (maal de norm van de eenheidsvector maar die is per definitie 1).

Is dat wat je bedoelt? Je moet dan voor de cosinus met de ie eenheidsvector de i-de coördinaat delen door de wortel uit 169. Dat is "toevallig" precies 13.

#7

Safe

    Safe


  • >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 17 september 2013 - 19:04

@A_U

De TS kent het inwendig product niet en dat is ook niet nodig ...






Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures