Springen naar inhoud

Verzadigingswaarde zuurstof in kaas?

• Log in om te kunnen reageren

Zephyr

Zephyr

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 september 2013 - 18:29

Laatst had ik het met een groepje klasgenoten over hoe warm water anders smaakt dan koud water. Dit verschijnsel is te verklaren door de verzadigingswaarde van zuurstof in water, namelijk des te hoger de temperatuur van het water des te minder zuurstof kan er in het water worden opgelost.

Een paar dagen later had ik het met hetzelfde groepje over hoe sommige personen warme kaas anders vinden smaken dan koude kaas. Ik maak zelf geen deel uit van deze groep, vandaar mijn vraag of kaas ook iets in de trant van een verzadigingswaarde (van zuurstof) heeft? Of is dit smaakverschil wat die mensen ondervinden gewoon puur persoonlijk? Ik ben namelijk wel benieuwd naar het antwoord. :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 september 2013 - 23:25

Heb je een referentie waar wordt uitgelegd wat er met water en zuurstof gebeurt om je smaak te veranderen? Persoonlijk lijkt het me sterk dat dat de reden is.

De "smaak" van voeding wordt grotendeels bepaald door de geur. Misschien bij water wat minder, maar toch... Het gaat dus uiteindelijk voornamelijk om de verdamping van geurende verbindingen bij het eten of drinken. Sommige stoffen wil je liever wat minder in het bouquet, en die kun je dus beter koud houden, terwijl je andere stoffen een beetje wilt helpen verdampen. Afhankelijk van de aanwezige mix kan daardoor de beste temperatuur om iets te genieten anders zijn. Zo is het voor Cognac zo dat je die het best warm kunt drinken, en voor whisky is koud beter. Hoe dat bij kaas zit daar heb ik nooit zo over nagedacht.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures