Acceleratiemeter quadcopter

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Acceleratiemeter quadcopter

Beste forumleden,

Ik ben samen met een klasgenoot een quadcopter aan het programmeren.

Nu wordt in een quadcopter de balans geregeld door een gyro, maar omdat deze last hebben van drift, wordt dat met een formule (BV: extended kalman filter) en een acceleratie meter de drift gecorrigeerd.

Nu is de vraag hoe het mogelijk is dat de acceleratie meter, de juiste gegevens kan meten. aangezien de quadcopter alleen maar naar boven een kracht (Z) kan geven, kan de quadcopter alleen maar zijn eigen (lift) kracht meten.

Dus volgens mijn theorie zijn de gemeten waarden van de quadcopter altijd gelijk aan de lift, wat de motoren leveren.

Gezien het feit dat er quadcopters zijn met een gyro + acceleratie meter, is mijn theorie fout. Is er iemand die kan uitleggen hoe dit precies in elkaar steekt?

M.v.g.

Ruben

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Acceleratiemeter quadcopter

maar omdat deze last hebben van drift, wordt dat met een formule (BV: extended kalman filter) en een acceleratie meter de drift gecorrigeerd.
Neen, quadcopters gebruiken de acceleratie-meter om vlak te blijven. Om de drift te corrigeren, hebben ze een naar-de-grond-gerichte camera.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 2

Re: Acceleratiemeter quadcopter

317070 schreef: ma 16 sep 2013, 23:24
Neen, quadcopters gebruiken de acceleratie-meter om vlak te blijven. Om de drift te corrigeren, hebben ze een naar-de-grond-gerichte camera.


Met drift bedoelde ik niet het verschuiven van links naar rechts, maar de drift van de gyro, de gyro is namelijk niet perfect, en gaat steeds schuiner staan, waardoor (als niks anders het dus corrigeerd) de quadcopter scheef gaat vliegen, terwijl hij denkt dat hij recht vliegt.

Ik kan er jammer genoeg geen plot van vinden, maar als je de gyro stil houdt, dan zie je de lijn langzaam naar beneden (in mijn geval dan) lopen.

Reageer