Byzantijnse Rijk en het Perzische rijk en het gebied Dode Zee

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 18

Byzantijnse Rijk en het Perzische rijk en het gebied Dode Zee

Hallo allemaal. Geachte mensen, ik heb vragen over de oorlog tussen Byzantijnen en Sassanieden rond of tussen het jaren n.Chr. 614- 617. Ik hoop dat jullie mij kan helpen. Hadden het Byzantijnse Rijk en het Perzische rijk (Sassanieden) gevochten in het gebied rond de Dode Zee? Zijn er historische bewijzen er over? Dat er oorlog was tussen het byzantijnen en het Perzische rijk dichtbij de Dode Zee?

Vergeef me als ik jullie heb verstoord.

Alvast bedankt

Met vriendelijk groet,

Ewrim

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Byzantijnse Rijk en het Perzische rijk en het gebied Dode Zee

De Sassaniden hebben inderdaad, na een lange periode van vrede, regelmatig oorlog gevoerd tegen het Byzantium, nadat keizer Justinus II van Rome In 571 een einde had gemaakt aan deze vrede tussen het Byzantijnse en Perzische rijk. Tijdens de regering van de jonge koning Khusro II (590 – 628) ambieerde generaal Bahram Chobin, het koningschap. Hierop vluchtte de koning naar Byzantium, hoewel Perzië daarmee in oorlog was. Chobin veroverde de hoofdstad Ctesiphon en liet zich op 9 maart 590 tot koning kronen onder de naam Bahram VI. Hij probeerde de Byzantijnse keizer Maurikios (582-602) te overreden om Khusro uit te leveren, die daar niet in trapte. Khusro deed vervolgens met een groot Byzantijns leger een inval in het Perzische rijk, en Bahram VI werd in 591 verslagen. Khusro kwam weer op de troon en keizer Maurikios kreeg als dank o.a. de provincies Armenië en Georgië. Tot aan het einde van Maurikios’ regering heerste er vrede tussen beide rijken. Nadat zijn opvolger Phokas (602-610) alle macht aan zich had getrokken, viel Khusro II het Byzantijnse rijk binnen. Het Byzantijnse Rijk kon zich, door binnenlandse onlusten, slecht hiertegen verweren. In 614 werd Jeruzalem met de hulp van de Joden veroverd (waarbij het Heilige Kruis door de Perzen werd weggevoerd, een ernstige vernedering van het Christendom) en in 618 viel ook Egypte. Egypte en Syrië werden in 620 officieel Perzische provincies.

Bronnen:

http://oudheid.clubs...n-de-sassaniden

http://www.arash.de/...Irangeschi3.htm

Een bijzonder lezenswaardig (Engelstalig) boek is:

Historisch-Kritischer Versuch Uber Die Arsaciden- Und Sassaniden-Dynastie Nach Den Berichten Der Perser, Griechen Und Romer Bearbeitet.

Auteur: Theodore J Wirth and Associates & Carl Friedrich Richter

ISBN10 1153458918

ISBN13 9781153458917
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer