Alles is zo geweldig - of toch niet?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 5

Alles is zo geweldig - of toch niet?

Beste lezer,

Onlangs ben ik verhuist naar het mooie zweden en ik heb het daar prima naar mijn zin. De afgelopen maanden loop ik echter tegen een verschijnsel op en ik weet niet wat ik er van moet denken. Ik noem het even voor het gemak: "het alles is en moet perfect zijn syndroom". zo typeer ik het, maar corrigeer me waar nodig.

In het dagelijkse leven merk ik het volgende: de meest kleine dingen worden als fantastich/geweldig bestempeld, kritiek wordt niet of nauwelijks gegeven, er wordt met complimenten gestrooid alsof het niets is, diplomatie is tot een kunst verheven (om maar vooral geen mening te geven denk ik) en alles en iedereen is geweldig. Het lijkt een streven naar perfectie die resulteert in iets dat niet echt is. Het ergste is dat ik me hieraan stoor: te beleefd - te veel complimenten - te aardig - te veel aandacht voor materiele zaken.

Dit klinkt wat mij betreft erg bitter en daar zit mijn "probleem":

- Ben ik de bittere ouwe man of heb ik gelijk dat dit een raar fenomeen is?

- Is dit een algehele cultuursomslag in de westerse samenleving? Postive thinking, maakbare mens?

- Welke oorzaak zit er nu achter dit gedrag?

- Is iemand bekend met een boek dat hierover gaat zodat ik het in ieder geval begrijp?

Ik hoor graag wat jullie mening is over het fenomeen dat ik ervaar en ik hoop zo wat antwoorden te krijgen om mijn bovenstaande vragen. Bij voorbaat dank voor de input.

Berichten: 12.262

Re: Alles is zo geweldig - of toch niet?

Ik denk dat het mogelijk komt doordat Zweden een cradle-to-grave verzorgingsstaat is, waarbij de overheid eigenlijk alles voor iedereen regelt en weinig initiatief hoeft te nemen om redelijk comfortabel te leven.

Zoiets kan je aanspreken of juist niet - en indien niet dan ga je je eraan ergeren. Uiteraard is er een hoop fantastisch goed geregeld, maar als je daavoor 50% belasting over je inkomsten moet betalen en daarna 2 euro betaalt voor een flesje bier in de supermarkt dan zou ik daar niet vrolijk van worden.

En of de inwoners het zelf zo geweldig vinden valt natuurlijk ook maar te bezien. In nederland is het volkssport #1 om te klagen over wat de overheid ook maar doet, terwijl dat in andere landen soms heel anders ligt.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Alles is zo geweldig - of toch niet?

Hoi Benm,

Je haalt een interessant punt aan. Zweden is inderdaad een verzorgingsstaat en dat zie je terug in de werkmentaliteit. Een Zweedse vriend haalde aan dat men erg verwend is en vooral niet te hard wil werken. Ik woon er nog te kort om dit te kunnen bevestigen, maar signalen zijn er wel.

Ik heb het hier niet over de tevredenheid t.o.v. de overheid. Men kan hier ook behoorlijk klagen over de overheid, belastingen en natuurlijk de buitenlanders. Grappige is dat ze zelf niet doorhebben dat ze het dan ook over mij hebben.

Dit is een leuk onderwerp, maar niet helemaal wat ik bedoel. Ik heb het over de interactie tussen personen zelf, omgangsvormen.

Voorbeeld van een overdreven compliment:

- Ik heb even gestofzuigd. reactie: geweldig, jij bent echt goed bezig!

- vrienden over het eten in een restaurant: echt geweldig eten, super, awsome...etc.

Voorbeeld van geen kritiek geven:

- Bij het geven van training (welke sport dan ook) wordt er nauwelijk kritiek gegeven op iets dat verbeterd kan worden. Alleen maar positieve bevestiging van hetgeen al goed gaat. Als er wel kritiek wordt gegeven door de trainer, dan ben je een slechte trainer.

- kortom: In mijn boek is goede kritiek de basis voor vooruitgang, maar alles wat je doet is goed, excellent...etc.

Zelfbeeld/Status

- alles wat men doet (werk, hobby...etc): je vraagt hoe het gaat. Alles gaat prima, super, geweldig. Men zegt nooit dat het beter kan. Als men klaagt, dan is het over een andere persoon die iets "doms/verkeerd/slecht" doet.

Ik ben voornamelijk geintrigeerd en inmiddels geirriteerd ;) door de bovenstaande voorbeelden.

Re: Alles is zo geweldig - of toch niet?

Het verschijnsel dat je beschrijft is de normaaltoestand in Europa, met uitzondering van Nederland (en België?).

Nederlanders zijn zeurpieten, die over alles en iedereen klagen. De hufterigheid viert hier hoogtij. Dat reflekteert zich in het parlement, waar regeringspartijen hun termijn niet uitzitten, en parlemetariërs modder naar elkaar gooien.

Beleeftheid is iets normaals, maar voor degene die dat niet gewend is komt dat gekunsteld over.

De omgang met anderen wordt met rituelen bekleed. Wen aan hun rituelen, zij zien dat als beleefdheidsvormen.

Nederlanders worden in Engeland en Duitsland als lomperiken beschouwd. Dat komt omdat wij hun omgangsrituelen niet delen. Een woordje als alstublieft wordt hier zelden gebruikt terwijl please/bitte juist zeer vaak als beleeftheidvorm wordt gebruikt.

Kritiek hebben zal in Zweden ook wel kunnen. De vraag is echter, hoe verpakt een Zweed zijn kritiek, zonder daarbij de omgangsregels te schenden.

Berichten: 5

Re: Alles is zo geweldig - of toch niet?

Zou het echt alleen in het cultuurverschil zitten? Dus in dit geval ben ik gewoon de zuurpruim op het feestje. Had ik niet verwacht, maar misschien heb je gelijk. Het gebruik van aub en dank je wel (in het zweeds) is inderdaad iets dat ik me weer moet aanleren hier....tips van m'n Zweedse vrouw. Terwijl ik dacht dat ik toch altijd wel beleefd was :)

PeterPan schreef: vr 20 sep 2013, 09:06
Kritiek hebben zal in Zweden ook wel kunnen. De vraag is echter, hoe verpakt een Zweed zijn kritiek, zonder daarbij de omgangsregels te schenden.


Ik weet dat men in NL er zeker een handje van heeft om ongezoute kritiek te geven en het resulteert vaak in modder gooien, wat ook weer niet goed is. In Duitsland is men overigens niet vies van kritiek, maar dit wordt erg zakelijk en correct afgehandeld...netjes. In Zweden is het weer een stapje verder. Men zal kritiek in eerste instantie nooit direct geven.

Ik heb een beetje het idee dat je erg tussen de regels moet lezen en signalen moet oppikken. Dus niet afgaan op wat er wordt gezegd, maar juist wat er niet wordt gezegd. Dit is overigens erg lastig, omdat signalen op meerdere manieren geinterpreteerd kunnen worden. Of je leest signalen die er helemaal niet zijn...ook lekker. Geef mij maar recht door zee kritiek (zonder modder aub).

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Alles is zo geweldig - of toch niet?

misschien heeft het ook wel te maken met het feit dat de staat geen extreem hoge verwachtingen aan zijn burgers stelt. Omdat mensen dan geen hoge verwachtingen van anderen ondervinden zullen ze zelf ook minder hoge verwachtingen aan anderen opleggen. Het is dan een beetje een vicieuze cirkel waar je in zit.

In Nederland zijn die eisen als je het mij vraagt wel extreem hoog, de insteek is in Nederland vooral van: wees niet tevreden met wie je bent en probeer je zwakke punten te verbeteren. De 'standaard' is hiermee zo hoog komen te liggen dat bijna niemand er meer aan voldoet. Je kan er ook bijna niet aan kan voldoen tenzij je er je totale leven voor omvormt, waardoor je je oorspronkelijk intenties uit het oog verliest. Dus dat je na verloop van tijd zelf ook niet meer weet wat je nu eigenlijk wil. En zo blijf je maar bezig. Men denkt hier dat stilstand achteruitgang is, maar dat is natuurlijk maar net afhankelijk van welke kant je op loopt (ik noem de jsf).

Ik snap dan eigenlijk ook niet dat je je er aan stoort. Als ik jouw zo hoor krijg ik gelijk zin om ook naar zweden te verhuizen.

Edit: wat ik nog toe wilde voegen: het is eigenlijk het verschil tussen proberen iets zo goed mogelijk te doen, of proberen juist de dingen die je niet goed doet te verbeteren.
Destruction has an end. Creation doesn't.

Berichten: 5

Re: Alles is zo geweldig - of toch niet?

Hallo Esthetisch,

Dank je wel voor je reactie! Het feit dat ik me eraan stoor ligt natuurlijk helemaal aan mezelf. Dit komt waarschijnlijk doordat ik deze manier van interactie niet gewend ben en ook niet begrijp/kan plaatsen. Ik ben een persoon die graag nieuwe dingen leert en beter wil worden in de dingen die ik doe. Kritiek van meer ervaren personen helpt mij hierbij.

Als reactie op: het is eigenlijk het verschil tussen proberen iets zo goed mogelijk te doen, of proberen juist de dingen die je niet goed doet te verbeteren.

Waarom niet beide? Ik heb het er niet over dat alles perfect moet zijn (wat is perfect?), maar wat ik zie niet in dat er mis met iets te verbeteren? Je geeft aan dat de standaard hoog komt te liggen, maar Ik weet niet naar welke standaard je verwijst en wie bepaald volgens jou die standaard?

Berichten: 12.262

Re: Alles is zo geweldig - of toch niet?

Hoe mensen direct kritiek op elkaar geven is zeker een cultureel ding.

Nederlanders zijn over het algemeen erg direct, en laten het ongezouten weten als je iets verkeerd hebt gedaan. Afhakelijk van de omgeving kunnen daar evt ook nog wel een paar krachttermen tegenaan gegooid worden.

Duitsers doen dat beleefder, maar laten het zeker wel weten, al is het meer 'dat is niet helemaal goed gegaan' ipv 'je hebt het verprutst!'.

Wellicht zijn Zweden er een heel stuk voorzichtiger mee en is direct kritiek uiten gewoon not-done. Het niet geven van een overdreven compliment wordt misschien wel opgevat als kritiek.

De vraag is of er daadwerkelijk verschil is, of dat het gewoon etiquette van het betreffende land is waar je aan moet wennen. Als ik werk voor nederlandse opdrachtgevers zeggen die gewoon 'daar zit een fout!'. Ik schrik daar niet van, iedereen maakt wel eens een foutje en die manier van communiceren ben ik gewend. Complimenten strooien doet men ook niet zoveel - als je iets oplevert dat gewoon werkt zoals gevraagd dan zegt men 'bedankt!' en that's it. Als je met iets komt dat daardwerkelijk de verwachtingen overtreft komen daar wel complimenten over, maar dat is niet 'standaard' als je gewoon levert wat men verwacht.
Victory through technology

Berichten: 5

Re: Alles is zo geweldig - of toch niet?

Ha! Eindelijk wat gevonden! Jullie hebben dus allemaal gelijk en het ziet er naar uit dat ik echt mn best moet gaan doen om de Zweedse cultuur te begrijpen. Nooit gedacht dat er zo veel verschil zou zijn en dat ik er zoveel moeite mee zou hebben. Het directe uit Nederland zit er blijkbaar dus ingebakken bij mij en kan moeilijk met het zachte/gemoedelijke/altijd aardige/overdreven gedoe (daar gaan we weer) om gaan. Wens me succes! :)

http://eigenkracht.blogspot.se/2013_01_01_archive.html

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Alles is zo geweldig - of toch niet?

Wat er misschien ook mee te maken kan hebben, is dat de Zweden weten dat ze ontzettend rijk zijn, en materieel gezien alles hebben wat ze zich maar wensen kunnen, maar diep in hun hart realiseren ze zich dat ze desondanks toch niet echt gelukkig zijn. Geld maakt immers niet gelukkig.

Wat je dan krijgt is dat mensen koste wat kost voor zichzelf de schijn gaan proberen op te houden gelukkig te zijn, wat resulteert in overdreven gelukkig-doenerij. Alleen maar omdat ze voor zichzelf niet toe willlen geven dat ze ondanks al hun geld eigenlijk niet gelukkig zijn.

Ik zeg niet dat dit werkelijk de reden is, maar ik kan het me zo voorstellen.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Alles is zo geweldig - of toch niet?

hageman schreef: vr 20 sep 2013, 13:17Hallo Esthetisch

Als reactie op: het is eigenlijk het verschil tussen proberen iets zo goed mogelijk te doen, of proberen juist de dingen die je niet goed doet te verbeteren.

Waarom niet beide? Ik heb het er niet over dat alles perfect moet zijn (wat is perfect?), maar wat ik zie niet in dat er mis met iets te verbeteren? Je geeft aan dat de standaard hoog komt te liggen, maar Ik weet niet naar welke standaard je verwijst en wie bepaald volgens jou die standaard?
Omdat niemand perfect is, iedereen heeft beperkingen. Je hebt aan die grofweg 30000 dagen dat je leeft simpelweg niet genoeg tijd om alles volledig onder controle te krijgen, en dus moet he keuzes maken.

Als je wen
Destruction has an end. Creation doesn't.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Alles is zo geweldig - of toch niet?

Overigens (aanvulling op bericht nummer 10), een vergelijkbaar fenomeen zie je wel eens als je naar het theater gaat. Mensen gaan gezellig een avondje uit naar het theater, en omdat ze veel geld betaald hebben, moeite ervoor gedaan hebben en zich uitgedost hebben etcetera, creeren ze voor zichzelf een extreem hoog verwachtingspatroon. Zo van: "het moet en zal gezellig zijn vanavond".

Het gevolg is dat wanneer er ook maar het minste flauwe grapje op het toneel gemaakt wordt, het publiek extreem hard en overdreven begint te lachen. Heel onnatuurlijk. :S

Overigens ga ik zelden naar het theater, maar die paar keer dat ik geweest ben viel dit me ontzettend op :P
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: Alles is zo geweldig - of toch niet?

Ik was nog niet klaar maar had ruzie met tapatalk.

Als je een druk gezinsleven hebt kan je je minder concentreren op je carriere bij de bank. Misschien vallen die 2 nog wel te combineren, maar een topsport carriere zit er dan niet meer in. En zo wel, dan moet je niet verwachten dat mensen ook nog je cd's kopen. En dat je 3 keer per week uit kan gaan.

Succes ermee!
Destruction has an end. Creation doesn't.

Reageer