Springen naar inhoud

* * * - - 1 stemmen

Langetermijneffect van schizofrenie op de hersenen: leiden antipsychotica nu wel of niet tot hersenverlies?

• Log in om te kunnen reageren

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 september 2013 - 17:11

How Schizophrenia Affects the Brain

It's hard to fully understand a mental disease like schizophrenia without peering into the human brain. Now, a study by University of Iowa psychiatry professor Nancy Andreasen uses brain scans to document how schizophrenia impacts brain tissue as well as the effects of anti-psychotic drugs on those who have relapses.

Andreasen's study, published in the American Journal of Psychiatry, documented brain changes seen in MRI scans from more than 200 patients beginning with their first episode and continuing with scans at regular intervals for up to 15 years. The study is considered the largest longitudinal, brain-scan data set ever compiled, Andreasen says. Schizophrenia affects roughly 3.5 million people, or about one percent of the U.S. population, according to the National Institutes of Health. Globally, some 24 million are affected, according to the World Health Organization.

The scans showed that people at their first episode had less brain tissue than healthy individuals. The findings suggest that those who have schizophrenia are being affected by something before they show outward signs of the disease.
...
The researchers also analyzed the effect of medication on the brain tissue. Although results were not the same for every patient, the group found that in general, the higher the anti-psychotic medication doses, the greater the loss of brain tissue. "This was a very upsetting finding," Andreasen says. "We spent a couple of years analyzing the data more or less hoping we had made a mistake. But in the end, it was a solid finding that wasn't going to go away, so we decided to go ahead and publish it. The impact is painful because psychiatrists, patients, and family members don't know how to interpret this finding. 'Should we stop using antipsychotic medication? Should we be using less?'
...

Uit: http://www.scienceda...30911103325.htm
Lees verder: [1]

Deze studie doet logischerwijze nogal wat zand opwaaien: mogelijks zorgen de antipsychotica (= dé hoeksteen in de behandeling van mensen met Schizofrenie), zelf (ook) voor het verlies in hersenweefsel, terwijl men er tot nu toe bijna steeds vanuit ging dat het de schizofrenie zelf was die zorgde voor hersenverlies.

Interessante beschouwingen over deze studie kan je dan ook hier lezen: [2]
Men stelt hierin oa. dat er reeds meerdere studies wezen in de richting dat antpsychotica hersenweefselverlies zouden kunnen veroorzaken. Anderzijds zou het (maar?) gaan om een beperkte hoeveelheid verlies in vergelijking met het verlies dat men merkt bij dierproeven.
Een belangrijke opmerking zou ook zijn dat men met de gebruikte statistische methode om oorzaak-gevolg aan te duiden in die studie (medicatie leidt tot verlies van hersenweefsel) niet zo'n harde uitspraken kon doen: de ernst van de ziekte, die echter mogelijks ook gepaard gaat met een hoger medicatiegebruik, leidde tot een grotere hersenatrofie (= verlies hersenweefsel). Omdat deze 2 factoren vaak samengaan (ernstiger ziekte en hoger gebruik van antipsychotica), is hun besluit dat de medicijnen ook leiden tot hersenatrofie niet zo eenduidig te stellen.

Maar, hoe het ook precies zit, ik denk dat er toch veel meer onderzoek moet worden gedaan naar de langetermijnseffecten van antipsychotica op de hersenen... En dat het erg belangrijk is om voorzichtig om te springen met het medicijn... Zeker als je beseft dat het gebruik ervan, ook bij kinderen, de laatste jaren drastisch gestegen is en dat er ook andere schadelijke langetermijnseffecten bekend zijn (zoals bewegingsstoornissen, obesitas en diabetes,...). Al wordt het dan vooral vaker gebruikt bij àndere aandoeningen dan Schizofrenie (waarover deze studie ging), maar toch...

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bio-Logic

Bio-Logic

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 november 2013 - 12:27

Maar.. is hersenverlies dan zo erg?

We praten tenslotte wel over hersenen waar grondig veel foute verbindingen zitten. Toegegeven, in gevallen waar schizophrenie de kwaliteit van leven niet te sterk beïnvloed kan er worden afgevraagd of medicatie meer problemen oplevert dan geneest.

Maar juist de patiënten die de meeste hinder ondervinden van hun aandoening krijgen hoge dosissen, en hier wordt vaak verbetering door gemerkt. Misschien ligt wat weefsel verlies wel aan de grondslag van verbetering op de lange termijn.

Dido

Dido

• >1k berichten
  • 1814 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2013 - 16:13

Maar.. is hersenverlies dan zo erg?

We praten tenslotte wel over hersenen waar grondig veel foute verbindingen zitten. Toegegeven, in gevallen waar schizophrenie de kwaliteit van leven niet te sterk beÔnvloed kan er worden afgevraagd of medicatie meer problemen oplevert dan geneest.

Maar juist de patiŽnten die de meeste hinder ondervinden van hun aandoening krijgen hoge dosissen, en hier wordt vaak verbetering door gemerkt. Misschien ligt wat weefsel verlies wel aan de grondslag van verbetering op de lange termijn.

Of hersenverlies al dan niet belangrijk is, zal afhangen van de plaats waar de neuroleptica (= antipsychotica) eventueel zouden snoeien. Als de theorie die je aanhaalt klopt, dan zou dit betekenen dat neuroleptica net op de goede plaatsen gaan snoeien. Verder klopt het dat een theorie bij Schizofrenie inhoudt dat net dat snoeiproces dat in de puberteit normaal moet gebeuren, mank loopt. Maar of Neuroleptica dan juist dit goede snoeiproces gaan nabootsen, kan ik toch niet zomaar aannemen zonder daar wetenschappelijke bronnen over te lezen.

Verder is het niet zo dat het zien, dat een hoge dosis neuroleptica bij ernstige Schizofrenie op korte termijn leidt tot verbetering, dat dit ook noodzakelijkerwijze betekent dat een goede werking zal optreden op lange termijn. Het gebeurt wel vaker dat een medicijn positieve effecten heeft op korte termijn, maar op lange termijn wel degelijk schadelijk is, waardoor er dan soms wordt besloten om het van de markt te nemen.

Nu, dit alles betekent echt niet dat ik zomaar neuroleptica wil diskwalificeren! Tot niet zo lang geleden, was ik voorstander van dit medicijn, zonder er al teveel kritiek op te hebben. Ondertussen ben ik toch iets voorzichtiger geworden door de meer recente kritische wetenschappelijke literatuur die je er ook over leest. En evengoed doordat neuroleptica meer en meer worden gepromoot en gebruikt voor allerlei andere aandoeningen dan Schizofrenie en psychoses. Zoals bij depressieve stoornissen, bij gedragsstoornissen (vooral dan bij kinderen), bij sommige zware angsten,... Al zijn de dosissen die dan worden toegediend, meestal niet zo hoog als bij Schizofrenie. Ik ben er niet zomaar van overtuigd dat dit een goede evolutie is. Tenslotte zijn er sowieso al ernstige bijwerkingen gekend, die voor sommigen misschien wel erger zijn dan de ziekte die ze bestrijden. Ik denk dan vooral aan de soms irreversibele bewegingsstoornissen die mogelijk zijn (naast obesitas, diabetes, hart- en vaatziektes,...).
Vandaar eigenlijk dat ik vooral wil pleiten om ook behoorlijk kritisch te blijven als deze medicijnen worden voorgeschreven, vooral in het geval van die 'nieuwe' indicaties. Maar, zonder ze daarom ook volledig opzij te schuiven! Dat laatste lijkt me op vandaag, immers even zorgwekkend, als ze helemaal niet meer te gebruiken.
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Bio-Logic

Bio-Logic

• >100 berichten
  • 129 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2013 - 11:51

Als de theorie die je aanhaalt klopt, dan zou dit betekenen dat neuroleptica net op de goede plaatsen gaan snoeien. Verder klopt het dat een theorie bij Schizofrenie inhoudt dat net dat snoeiproces dat in de puberteit normaal moet gebeuren, mank loopt.

Ik wil niet suggereren dat medicatie dusdanig selectief werkt, maar de resultaten lijken wel te suggereren dat antipsychotica meer goed dan kwaad doet. Maar ik ben het helemaal met je eens dat verder onderzoek noodzakelijk is en voorzichtig worden uitgeschreven.

Met sterke bijeffecten is er altijd een gerede vraag of een medicament niet erger is dan de kwaal, het zou gevaarlijk gaan worden als die vraag niet meer wordt gesteld.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures