[scheikunde] Werkwijze REDOX-bepaling kaliumpermanganaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Werkwijze REDOX-bepaling kaliumpermanganaat

Hallo,

Ik moet een werkwijze voor een REDOX-bepaling maken voor een vijfde klas VWO, die al wel praktische vaardigheidslessen heeft gehad.

"Principe:

Kaliumpermanganaat oxideert jodide in zuur mileu tot jood, waarna het gevormde jood met een ongeveer 0,10M natriumthiosulfaat-oplossing getitreerd kan worden.

Voor de titratie wordt ongeveer 0,3 gram van het onzuivere kaliumpermanganaat afgewogen en opgelost tot 100 mL oplossing. Van deze oplossing wordt vervolgens een gedeelte overgebracht in een erlenmeyer. In dezelfde erlenmeyer wordt ook een hoeveelheid van een 10 massa% kaliumjodide en een 1,0 Molair zwavelzuuroplossing gebracht."

Ik heb alle theorie van de opdracht al gedaan. Alleen de praktische werkwijze maken lukt me niet echt. Zou iemand mij hier mee kunnen helpen?

Mvg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Werkwijze REDOX-bepaling kaliumpermanganaat

Waar loop je precies op vast?

Berichten: 2

Re: Werkwijze REDOX-bepaling kaliumpermanganaat

Nou ik ben dit jaar in de 6e ingestroomd met scheikunde dus ik heb nog nooit een titratie uitgevoerd. Dus alle vergelijkingen lukken me wel maar nu moet ik deze opdracht voor morgen af hebben en ik heb geen idee wat de bedoeling is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Werkwijze REDOX-bepaling kaliumpermanganaat

Het is mij echt niet duidelijk wat de bedoeling is. Moet je een werkplan maken waarbij je aangeeft welk glaswerk je gaat gebruiken en hoeveel ml je gaat pipetteren e.d. of gaat het om de praktische uitvoering, zoals het omgaan met maatglaswerk?

Misschien kun je de exacte en volledige tekst van de opdracht eens posten.

Reageer