Springen naar inhoud

Meerdere stellingen samenvoegen naar 1 variabele

• Log in om te kunnen reageren

9234rj

9234rj

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 september 2013 - 15:29

Beste forumleden,

Ik zit met een vraagstuk waar ik niet uit kom. Ik heb in een enquête 7 stellingen gegeven die samen een variabele, zeg 'angst' meten. Deze stellingen zijn gemeten op een 7 punts likert schaal. Nu zijn de stellingen verdeeld naar 3 categorien: een zeer angstige situatie, een gemiddeld angstige situatie en een totaal niet angstige situatie. Respondenten is gevraagd aan te geven hoeveel angst ze ervaren in iedere situatie op die 7 punts schaal. (1=totaal geen angst; 7= zeer veel angst).
Hoe krijg ik uit de data die hier als output verkregen wordt één variabele 'angstniveau'? Ik heb verschillende websites en fora doorgespit, maar kom er niet uit. Ik hoop dat hier iemand is die me verder kan helpen!

m.v.g.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 04 oktober 2013 - 12:53

Heb je deze stellingen zelf bedacht of komen ze uit een bestaande schaal?
Veelal wordt een somscore gemaakt (indien alle items in dezelfde richting worden gescoord), en eventueel nog een extra gewicht voor het type situatie.

9234rj

9234rj

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 oktober 2013 - 19:43

Dank voor je reactie. Ik was er inderdaad al vanuit gegaan dat er een somscore gemaakt diende te worden. Dan zit ik nog met 1 vraag: Welke meetschaal is de variabele vervolgens? Is dit een interval of ratioschaal?

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 13 oktober 2013 - 08:33

Wat denk je zelf? Is er een absoluut nulpunt?

9234rj

9234rj

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2013 - 08:45

Daar twijfelde ik dus over, aangezien iedere variabele minimaal de waarde 1 heeft. (schaal van 1 tot 7). Er is dus met een som geen minimaal nulpunt als in die zin dat het 0 is, maar er is wel een absolute minimale waarde. Ik plaatste de vraag dus juist omdat ik dat niet helemaal duidelijk had

Saffron

Saffron

• >250 berichten
  • 457 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 13 oktober 2013 - 09:22

Zonder de uitleg die je nu geeft, kan ik niet ruiken of je er al wel over hebt nagedacht of dat je gewoon een luie student bent. ;-) Vandaar mijn wedervraag.
Je zegt dat je schaal van 1-7 loopt. Maar dat is jouw keuze geweest; je had ze net zo goed -3 t/m 3 kunnen labelen. M.a.w. er is geen vast nulpunt, de meeteenheid is arbitrair. Interval dus.

9234rj

9234rj

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 oktober 2013 - 12:51

Hartelijk dank voor je antwoord! :D

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures