Getallen zien in kleuren.

Moderator: Rhiannon

Reageer

Getallen zien in kleuren.

Hoi

Ik vroeg me af of er nog meer mensen zijn die als ze aan een willekeurig getal denken ook meteen dat getal in een bepaald kleur zien of heb ik een of andere rare afwijking? Bij mij gaat dit zo (als voorbeeld neem ik de jaartelling):

1900 – 1910 is bij mij wit tot licht blauw .

1910 – 1920 zie ik als donker blauw.

1920 –1930 als wit.

1930 –1940 als rood.

1940 – 1950 als donker groen.

1950 –1960 als lichtblauw.

1960 – 1970 geel.

1970 – 1980 grijs/groen.

1980 – 1990 erg donker blauw.

1990 – 2000 oranje/rood.

En dit geldt dus ook voor elk ander getal, en wat mij opvalt, treed de kleur verandering steeds bij een factor 10. dus 10 20 30 40 50 …en dan 100 200 300 en ook 1000 2000 3000…..

Wat denken jullie hiervan? Moet ik langs een dokter;)?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Getallen zien in kleuren.

Heb je er last van dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Getallen zien in kleuren.

Ik heb ook zoiets, bijv. bij oneven getallen dank ik vaak aan donkere kleuren, bij even getallen aan blauw en geel.
Het is allemaal zo prachtig...

Re: Getallen zien in kleuren.

DePurpereWolf:

Nee! zeker niet, dit helpt mij zeer bij wiskundige bewerkingen (in mijn hoofd), ik vroeg me alleen maar af of er meer mensen zijn die zo denken.

tuv0k:

ja, met even en oneven getallen heb ik dat ook. even=licht van kleur,warm ; oneven=donker kleur,koud

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Getallen zien in kleuren.

Als ik aan lente dacht, dacht ik altijd aan het woord lantaarnpaal

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Getallen zien in kleuren.

Ik heb dat ook met cijfers (geen ingewikkelde getallen), maar niet zo veel (vroeger meer). Bij de dagen van de week heb ik ook nog specifieke kleuren voor ogen (bijvoorbeeld dinsdag groen, etc.). Dit is niet abnormaal, want ik ken nog mensen die dat hebben. Maar ik weet inmiddels hoe het komt dat ik juist die kleuren associeer met de dagen: dit komt van een voorstelling van de dagen van de week in de kleuterklas, elke dag v/d week had op een soort van kalender een andere kleur! Bij cijfers is het misschien hetzelfde.
You can't predict a fool's behaviour

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Getallen zien in kleuren.

Getallen zien in kleur... dat heb ik ook nou je het zegt. :?:

0 = grijs

1 = wit

2 = groen of lichtblauw

3 = bruin

4 = rood

5 = blauw

6 = rose

7 = oranje

8 = rood

9 = zwart

wit + rood = blauw :shock:

Iemand nog meer deze combinaties?

Zou het kunnen dat je dit hebt omdat je teveel snooker hebt gekeken? Mijn 2, 3, 5, en 6 komen wel overeen met dat spelletje, valt me op.
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Getallen zien in kleuren.

Ik heb het ook, bij jaartallen, cijfers, plaatsen, auto's en ga maar door, ik heb het overal bij... Heb er ook wel 's over na gedacht, heb er geen verklaring voor maar zeker wel grappig dat het schijnbaar zo algemeen is... Missch een onderzoekje waard? Misschien denken we onbewust wel in kleuren, in licht dus. Misschien is licht dan wel alles wat we zijn doen en denken.

Re: Getallen zien in kleuren.

Ufffff ik was al bang dat ik de enigste was maar dat valt wel mee zo te zien;) Er zijn dus meer mensen die op deze manier denken, maar heeft iemand een idee hoe dat komt? En misschien is dit al ergens een keer onderzocht?

T-reg:

Nou je het zegt, bij de dagen van de week heb ik dat ook (maanden van het jaar ook inderdaad). Maar ik denk niet dat dit bij mij komt door de voorstelling van de dagen van de week in de kleuterklas. Deze “afwijking” (of juist niet) had ik al veel eerder, dat denk ik tenminste. Misschien is dit een normale gezonde denkgedrag maar niemand die daar moeite voor heeft gedaan om dit te onderzoeken.

Reinder:

Nou, het idee dat wij allemaal, niks anders zijn dan EM-velden is wel misschien ver gezocht. Er bestaan modellen die voorspellen dat alles m.b.v. een soort hologram is opgebouwd, maar ik denk dat we dit meer als een Sci-Fi verhaal kunnen beschouwen.

Verder het idee van een onderzoek vind ik prima.

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Getallen zien in kleuren.

Het zou misschien kunnen komen doordat de soorten kleuren die we kennen (en dus in ons eigen "bibliotheekje" in onze hersenen zitten) rood, blauw, geel enz. in de buurt zitten (dus in ons eigen "bibliotheekje") van de getallen, maanden, jaren etc. daarom denken we gelijk aan de kleuren die erbij horen. Want bijv.: je denkt aan basketbal, alles wat met basketbal heeft te maken speelt er af in je hersenen, dus: schoenen, een bal, tribune, prof.spelers, maar ook snelheid, behendigheid, lengte etc..
Het is allemaal zo prachtig...

Berichten: 1

Re: Getallen zien in kleuren.

0 zwart

1 bruin

2 rood

3 geel

4 oranje

5 geel

6 groen

7 blauw

8 violet

9 grijs

10 wit

Dit heb ik meestal als ik aan kleuren denk...

vreemd

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Getallen zien in kleuren.

Heeft iemand soms ook dat alle letters van het alfabet vrouwelijk of mannelijk zijn? Ik wel :shock:
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 87

Re: Getallen zien in kleuren.

Reinder:

Nou, het idee dat wij allemaal, niks anders zijn dan EM-velden is wel misschien ver gezocht. Er bestaan modellen die voorspellen dat alles m.b.v. een soort hologram is opgebouwd, maar ik denk dat we dit meer als een Sci-Fi verhaal kunnen beschouwen.

Verder het idee van een onderzoek vind ik prima.[/quote]

Of het vergezocht is dat weet ik niet, het zal in ieder geval moeilijk te accepteren zijn. Daarnaast zou het veel dingen duidelijk maken en veel dingen juist weer onduidelijk... Maar feit is nu wel dat het dus bij meerdere mensen 'voorkomt' en is het raar om te denken dat we misschien in licht/EM denken? Waar denken we anders in? Geluid, letters?

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Getallen zien in kleuren.

In kleur denken ? Hoe dan :shock: ?
Het is allemaal zo prachtig...

Re: Getallen zien in kleuren.

en is het raar om te denken dat we misschien in licht/EM denken? Waar denken we anders in? Geluid, letters?


Ja volgens mij is het heel raar om te denken dat mensen in licht denken!!

Licht bestaat uit de EMgolven met een hele grote frequentie, volgens mij iets te groot voor een mens om die zelf te produceren;)( nog hoger dan infrarood=warmte) Het is wel zo dat wij m.b.v. elektrische signalen denken die rond in onze neuronen net heen en weer gaan. Maar licht? dat denk ik niet.

Reageer