Springen naar inhoud

Syllogisme

• Log in om te kunnen reageren

SachaV

SachaV

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 september 2013 - 18:36

Ik kwam het volgende syllogisme tegen in een boek (Bosman, W. “Het psychologisch onderzoek”, 26e druk, 2009).

Alle verkopers zijn zwendelaars
Geen verkoper is een eerlijk mens
Conclusie op basis van de antwoordenlijst: "sommige zwendelaars zijn geen eerlijk mens"

Dit antwoordt kan op basis van de informatie die ik heb vernomen niet juist zijn. (Zie bijvoorbeeld http://www.wikihow.c...tand-Syllogisms)
Vorm van het syllogisme:

M-P Alle verkopers zijn zwendelaars
M-S Geen verkoper is een eerlijk mens
Dus conclusie moet de volgende vorm hebben:
S-P

Maar In het voorbeeld uit het boek heeft de conclusie(sommige zwendelaars zijn geen eerlijk mens.) de vorm P-S

------
Daarnaast:

Bij syllogismen van de vorm :
M-P
M-S
--
S-P

Zijn de volgende vormen valide:
AAI
IAI
AII
EAO
OAO
EIO

In het voorbeeld uit het boek wordt de volgende vorm aangehouden:

A Alle verkopers zijn zwendelaars
E Geen verkoper is een eerlijk mens

O Conclusie: sommige zwendelaars zijn geen eerlijk mens.

En deze vorm AEO komt niet voor niet in de set met valide voorbeelden, daaruit concludeer ik dat de conclusie hier niet “sommige zwendelaars zijn geen eerlijk mens” moet zijn maar dat er geen valide conclusie mogelijk is.
Kan iemand dit verifiëren?

Veranderd door SachaV, 22 september 2013 - 18:38

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_PeterPan_*

• Gast

Geplaatst op 22 september 2013 - 19:19

Alle verkopers zijn zwendelaars
Geen verkoper is een eerlijk mens
Conclusie op basis van de antwoordenlijst: "sommige zwendelaars zijn geen eerlijk mens"

Sommige zwendelaars, namelijk de zwendelaars die tevens verkopers zijn, zijn geen eerlijke mensen.

Veranderd door PeterPan, 22 september 2013 - 19:21

SachaV

SachaV

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 september 2013 - 20:06

Sommige zwendelaars, namelijk de zwendelaars die tevens verkopers zijn, zijn geen eerlijke mensen.

op basis van deze redenatie kan ik ook zeggen dat sommige zwendelaars eerlijke mensen zijn en dat sommige eerlijke mensen ook zwendelaars zijn en dat sommige eerlijke mensen geen verkoper zijn. Maar dat is volgens mij niet het idee van een syllogisme.

Als we deze sheet: http://www.vaughns-1...yllogisms.3.pdf er bij houden dan is hier ook aangeven dat het geen geldig syllogisme betreft en dat de volgende regel wordt overtreden:

Existential Fallacy
No particular conclusion from two universal premisses.

Maar goed ik kan het fout hebben, misschien kan een logica expert en/of iemand met een achtergrond in de filosofie en /of iemand met meer ervaring in syllogismen aangeven of mijn redenatie klopt of waar ik het precies fout heb.

Veranderd door SachaV, 22 september 2013 - 20:17

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures