Springen naar inhoud

Verplaatsen door wrijving


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Jasperse

    Jasperse


  • >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2013 - 12:41

Beste forumleden,

Ik vraag me af of het mogelijk is om te bepalen hoe groot het contactoppervlakte op een transportband moet zijn om een bepaalde kracht over te brengen.

Het gaat om containers die afgeduwd moeten worden. na testen kwamen we er op uit dat er een kracht van 6100 N nodig is om de verplaatsing voor elkaar te krijgen.

maar is dit nu om te rekenen naar de benodigde oppervlakte om deze kracht te kunnen leveren.

ik ga dan uit van een transportband. Rubber op metaal 1,35 1,42
Statische en dynamische wrijvingscoëfficiënt


Graag hulp hoe ik hier verder mee kan gaan om tot een antwoord te komen.

Mvg,

Jasper

Veranderd door Jasperse, 23 september 2013 - 12:42


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

kwasie

    kwasie


  • >250 berichten
  • 348 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2013 - 20:20

Het contactoppervlak tussen de container en transportband maakt niet uit voor de kracht die nodig is om de container te verplaatsen.
Bij een kleiner oppervlak treed meer slijtage op. (randen kunnen snijden)

De 6100 N moet omgerekend worden naar welke oppervlakte?

#3

Jasperse

    Jasperse


  • >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2013 - 06:57

nou ik wil met de transportband een rij containers voortduwen. er staat er dus een op de band en die moet alle overige die op buizen staan opduwen. nou kwam uit een test naar voren dat er een kracht van 6100 N nodig is om de rij een plek op te schuiven. maar in het verleden deden ze dit wel is met een transportband maar dan ging de container op de transportband slippen en kreeg de band de verplaatsing dus niet voor elkaar. dus ik dacht als ik het oppervlakte vergroot is er meer grip.

#4

kwasie

    kwasie


  • >250 berichten
  • 348 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2013 - 10:24

De transportband slipte onder de containers door?

LaTeX
Je hebt dus een maximale wrijving die een maximale versnelling aan kan,
wellicht ga je te snel.

#5

Jasperse

    Jasperse


  • >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2013 - 10:38

ja onder de ene container waar de transportband zit slipt deze door. er zit dus onder een container een transportband en doordat alle containers in een rij staan is het de bedoeling deze verder te duwen

#6

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5395 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 september 2013 - 15:07

De grootte van het oppervlak geeft zoals al gezegd in principe geen invloed. Kan de duwende container niet op een eenvoudige manier tijdelijk verzwaard worden? (door er een gewicht op te leggen bijvoorbeeld).

Hoe zwaar is een zo'n container?
Motus inter corpora relativus tantum est.

#7

Jasperse

    Jasperse


  • >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2013 - 15:23

het gaat om en rij van 49 containers die op en pijpenbaan staan met wielen. er komt dan vanaf een platform een container aan en die moet dan van het platform afgeduwd worden op de pijpenbaan. dit betekend dus dat de gehele rij containers verplaatst moet worden. het gewicht van de container is 820 kg en kan eigenlijk niet zwaarder omdat het platform gelift wordt.

#8

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5395 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 september 2013 - 16:02

Bij een dergelijke massa en uitgaande van de statische wrijving, zou er dus een kracht uitgeoefend kunnen worden van 820 * 9,81 * 1,35 = ruim 10,8 kN, ruim meer dan de benodigde 6,1 kN.

Zodra de container gaat schuiven over de band zou de dynamische wrijvingscoëfficiënt gebruikt moeten worden, en dan is het resultaat met 11,4 kN nog wat hoger.

De containers zouden dus als de gegevens kloppen verplaatst kunnen worden. Dat gebeurt niet? Of gebeurt het niet snel genoeg?

Als het niet gebeurt is de wrijvingscoëfficiënt waarschijnlijk veel geringer dan 1,34 (lager dan 0,75) , of er is iets mis met de meting van die 6100N.

Ik heb mijn twijfels bij de opgegeven coëfficiënten. Hier wordt voor staal-rubber 1,2 statisch en slechts 0,5 dynamisch opgegeven.

Die coëfficiënt is zeker bij rubber een tombola, soort rubber, zacht of hard rubber, lage of hoge oppervlakteruwheid dat maakt groot verschil. De statische bovengrens (zacht ruw rubber) die ik tegenkwam was 4 en de ondergrens (hard, glad rubber) slechts 0,5.

Als dit laatste toepasselijk is, gaat het nooit lukken. De coëfficiënt zou je ruwweg zelf kunnen bepalen door een glad stalen voorwerp te wegen en dan met een veerunster over die rubberen band te trekken.

Mocht de wrijving inderdaad te laag zijn, is het dan een optie de containers dan aan de onderkant van een antislip laag te voorzien?
Motus inter corpora relativus tantum est.

#9

Jasperse

    Jasperse


  • >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2013 - 07:08

ik denk dat het probleem is dat het rubber te glad is. het is namelijk en lijkt wel hoogglans transportband.

dan zou ik bij 0,5 x 9.81 x 820 uit op 4022.1 N dus het kan dan wel kloppen dat het niet lukt om de bakken te verplaatsen

Veranderd door Jasperse, 25 september 2013 - 07:15


#10

kwasie

    kwasie


  • >250 berichten
  • 348 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2013 - 10:58

Zo'n container is natuurlijk niet perfect glad, die zal iets van randen hebben.
Wanneer je met containers gaat schuiven, treed er dan geen enorme slijtage op?
Het lijkt mij dat er nogal in die transportband gesneden wordt.

#11

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2013 - 12:09

De grootte van het oppervlak geeft zoals al gezegd in principe geen invloed.

In principe niet, maar hadden we juist bij onderwerpen over autobanden niet vast gesteld dat rubber een uitzondering op de regel is en zeker bij zacht rubber eventueel een "plakfactor"/m2 toegevoegd zou moeten worden?

#12

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5395 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 september 2013 - 14:11

Een evt. plakfactor tussen staal en glad hard rubber (daar blijkt hier sprake van) lijkt mij verwaarloosbaar.
Motus inter corpora relativus tantum est.

#13

pgbakker

    pgbakker


  • >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 september 2013 - 17:29

Zo gauw de duwende container in staat is de rij van 49 containers op te schuiven dan komt de duwende container zelf ook deels op de pijpenbaan terecht. Het gewicht van de duwende container rust nu deels op de pijpenbaan en de op te brengen duwkracht( via wrijving) neemt dus af. Bovendien ondervindt de duwende container zelf ook nog een extra wrijvingsweerstand van de pijpenbaan. Op een gegeven moment stopt het hele duwproces voordat alle 49 containers voldoende zijn verplaatst?
Hoe wordt dit opgelost?

Gr. PGB

#14

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5395 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 september 2013 - 17:41

Ik mag hopen een volgende duwende container.
Anders zal het niet werken, ongeacht de wrijvingscoëfficiënt.
Motus inter corpora relativus tantum est.

#15

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 25 september 2013 - 18:02

Bij een dergelijke massa en uitgaande van de statische wrijving, zou er dus een kracht uitgeoefend kunnen worden van 820 * 9,81 * 1,35 = ruim 10,8 kN, ruim meer dan de benodigde 6,1 kN.

Zodra de container gaat schuiven over de band zou de dynamische wrijvingscoëfficiënt gebruikt moeten worden, en dan is het resultaat met 11,4 kN nog wat hoger.

Daar klopt iets niet, misverstand..... De dynamische wrijvingscoëfficiënt zal áltijd lager zijn dan de statische.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures