[natuurkunde] Tandwieloverbrenging
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 25
Tandwieloverbrenging
Beste Forumgebruiker,
N.a.v. mijn vorige topic kampen wij nu met een nieuw probleem.
Het betreffende product is een lier deze trekt 200 kilo.
De tandwielgegevens zijn:
Klein: Z = 14 met een steekcirkel diameter van 42mm
groot: Z= 52 met een steekcirkel diameter van 156mm
Tandhoek bedraagt 20 graden M=3
Het probleem waar wij mee zitten is de kracht op de tandwiel.
De massa van 200kg zet een moment op het grote tandwiel en deze geeft het door aan de kleine tandwiel;
Hoe berekenen we hieruit de asdiameter van het kleine tandwiel?
N.a.v. mijn vorige topic kampen wij nu met een nieuw probleem.
Het betreffende product is een lier deze trekt 200 kilo.
De tandwielgegevens zijn:
Klein: Z = 14 met een steekcirkel diameter van 42mm
groot: Z= 52 met een steekcirkel diameter van 156mm
Tandhoek bedraagt 20 graden M=3
Het probleem waar wij mee zitten is de kracht op de tandwiel.
De massa van 200kg zet een moment op het grote tandwiel en deze geeft het door aan de kleine tandwiel;
Hoe berekenen we hieruit de asdiameter van het kleine tandwiel?
- Berichten: 123
Re: Tandwieloverbrenging
Kan je berekenen hoeveel moment er op de as staat? Denk hierbij ook aan het groter worden van de as waar de kabel omheen rolt als deze oprolt.
-
- Berichten: 25
Re: Tandwieloverbrenging
0,04 x 1981,62N = 79 Nm
De gedachte ging uit dat de kracht van 1981,62N direct op het grote tandwiel kwam; wat een moment veroorzaakt van 1981 x (0,156/2) = 154 Nm
En de 154 Nm werd in een hoek van 20graden "doorgegeven" aan het kleine tandwiel ; 154 x cos20 = 144,7Nm
Wij dachten dat het moment van 144,7 Nm het gevolg was van van 0,042 x F --> wat dus een kracht van 3445,23N zou betekenen op het asje van de kleine tandwiel. Dit klopt voor geen meter..
- Moderator
- Berichten: 51.271
Re: Tandwieloverbrenging
Ik ben geen overbrengingsspecialist, dus vergeef me als ik bij gebrek aan begrip van vaktermen de plank geheel missla, maar ik zie niet wat een tandhoek te maken kan hebben met een moment. Dat moment móet gewoon op beide assen gelijk zijn, dat ligt natuurkundig aan de basis van het hele principe van overbrenging. Als ik "tandhoek" mag begrijpen als "scherpte van de tanden" betekent een stompere tandhoek wél dat beide assen de neiging zullen hebben elkaar uiteen te drukken, wat dan een zijdelingse belasting op de assen zou veroorzaken.
Ik heb nooit nader naar tandwielen gekeken vanuit dat oogpunt, maar kan me voorstellen dat dat er dan ongeveer zó zou uitzien:
Ik heb nooit nader naar tandwielen gekeken vanuit dat oogpunt, maar kan me voorstellen dat dat er dan ongeveer zó zou uitzien:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
- Berichten: 123
Re: Tandwieloverbrenging
Lang geleden dat ik dit heb gedaan, maar volgens mij zou dit ergens in je boek moeten staan:
r=Steek
M=Moment (F*r)
i=overbrengingsverhouding.
Het moment op de eerste as weet je al.
\(\frac {F2 * r2} {F1 * r1} = \frac {M2} {M1}=i\)
F=Krachtr=Steek
M=Moment (F*r)
i=overbrengingsverhouding.
Het moment op de eerste as weet je al.