[scheikunde] Gewaarborgde gehaltes berekenen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Gewaarborgde gehaltes berekenen?

Hallo

Ik moet de gewaarborgde gehaltes berekenen van een meststof, maar ik heb geen enkel idee hoe ik daar zelfs maar aan moet beginnen.

Stel je voegt 50gr KNO3 en 5gr KH2PO4 aan 1 liter water, hoe bepaal je dan de gewaarborgde gehaltes?

Groeten

René

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Gewaarborgde gehaltes berekenen?

Opmerking moderator

Dit ziet eruit als een huiswerkvraag, en die horen niet in dit forum thuis. Ik verplaats het bericht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Gewaarborgde gehaltes berekenen?

Ik ken de term "gewaarborgde gehaltes" niet, maar neem aan dat hiermee bedoeld wordt de massapercentages zoals die gewoonlijk op kunstmestverpakkingen vermeld worden.

Bereken hoeveel gram K je in totaal toevoegt. Doe net alsof je dit volledig oxideert** en reken dat om naar massa K2O .

Bereken hoeveel gram P je toevoegt. Doe weer net alsof je dat volledig oxideert** tot P2O5en reken de massa daarvan uit.

Bereken hoeveel gram N je toevoegt. Dit "oxideer" je niet.

** De gewoonte in de (kunst)mestwereld om gehalten aan elementen uit te drukken als zaten die in oxidevorm in die zak (K2O, P2O5, MgO, CaO etc) is oud maar zeer sterk ingesleten.

Goed, je hebt intussen 1055 g oplossing gekregen, hoeveel massaprocent N, "P2O5" en "K2O" bevat dat? (daarmee heb je de bekende N-P-K-getallen zoals z altijd op mestverpakkingen staan
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer