Uurwerk aanpassen van batterij naar adapter

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Uurwerk aanpassen van batterij naar adapter

Op onze roeiclub hangt een grote klok met een klein uurwerkje binnenin dat loopt op één batterij van 1,5V. Waarschijnlijk trekt deze klok veel stroom (grote wijzerplaat met grote wijzers) want een volle batterij is na een paar weken leeg.

Nu wil ik deze klok op een adapter aansluiten. Ik heb er een van een handstofzuiger waar de 220V naar 3V gaat.

1. Als deze 3V wordt gehalveerd kan het dan de batterij vervangen, en zo ja, hoe kan dat het best worden gedaan?

2. Is de uitgangsspanning van zo'n adapter wel stabiel en rimpelvrij genoeg om het uurwerkje zonder problemen te voeden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Uurwerk aanpassen van batterij naar adapter

Dat zou moeten lukken, maar let eerst op de uitgang van de adapter is dat wel 3 volt DC?

Als het AC is zal er eerst een gelijkrichterbrug en een condensator achter moeten.

Is het (waarschijnlijk overigens) DC dan kan een kleine serieweerstand en desnoods een condensator zorgen voor de juiste voeding van de klok. De grootte van die weerstand is wat lastiger te schatten, hij zal ongeveer even groot moeten zijn als de inwendige weerstand van het uurwerk. Die zou je met een multimeter kunnen achterhalen.

Wat je ook kan doen om de weerstand in te schatten is adhv het type batterij de capaciteit bepalen, en als je het aantal uren dat die klok op die batterij loopt weet, kan je de gebruikte stroomsterkte inschatten. Dan weet je ook de interne weerstand.

Stel: het is een batterij van 2000 mAh en de klok loopt er drie weken op, dan is de stroomsterkte te schatten op 2000/500 uur = 4 mA. De inwendige weerstand is dan 1,5 / 0,004 = 375 ohm. Dan zou je een standaard weerstandje van 390 ohm in serie kunnen zetten, desnoods met een elco van een paar honderd µF parallel.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uurwerk aanpassen van batterij naar adapter

Zo'n klok neemt pulsgewijs stroom af. Als er even geen stroom wordt afgenomen zal de spanning omhoog vliegen, wordt er kortstondig wel stroom afgenomen, dan zal de spanning instorten.

Makkelijker lijkt mij om in plaats van een weerstand een aantal diodes in serie te zetten, die hebben een min of meer constante spanningsval. Het aantal diodes zal je proefondervindelijk moeten vaststellen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Uurwerk aanpassen van batterij naar adapter

Zo'n klok neemt pulsgewijs stroom af.
Daar heb je een punt!

Een 1,5 volt zenerdiode na de weerstand, parallel aan de elco lost dat dan op, weerstand dan wat verlagen tot pakweg 270 ohm.

Zoiets:
Image1.jpg
Image1.jpg (17.25 KiB) 735 keer bekeken

Berichten: 12.262

Re: Uurwerk aanpassen van batterij naar adapter

Je zou even moeten meten wat het voltage van de adapter onbelast eigenlijk is. Als dat daadwerkelijk 3 volt is, is de oplossing met 2 seriediodes (en evt een bufferelco) eleganter aangezien je dat niet continu stroom dissipeert in de weerstand en de zenderdiode, zelfs tussen te tikken van de klok in.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Uurwerk aanpassen van batterij naar adapter

Die bufferelco is denk ik wel nodig. Die pulsen zijn vrij kort, en als het stroomverbruik werkelijk rond de 4 mA ligt, zal er mogelijk heel kort een redelijke stroomsterkte gevraagd worden.

De 3V stofzuigeradapter levert mogelijk een rimpelspanning af, en zal mogelijk ruim boven 3 volt komen. Dan zijn twee diodes in serie te trickey, want sowieso al 1,8 Volt, mogelijk meer. De stabilisatie van de zener is beter voor de elektronica.

Die paar mA die het ding continue gebruikt zouden wel eens in het niet kunnen vallen bij het stroomverbruik van die waarschijnlijk zeer goedkope adapter.

Berichten: 3

Re: Uurwerk aanpassen van batterij naar adapter

Alvat erg bedankt voor alle reacties. inderdaad het is een simpele adapter van zo'n kruimeldief. maar dat ding levert geen 3 maar 5,4 V en 140mA, zo zag ik.Ik verwisselde de output met andere schakelbare adapters van 12 -3V die ik nog heb liggen. De onbelaste output van deze adapter van 5,4V is zelfs maar 4,1V heb ik gemeten. Misschien is het raadzaam om maar een van die andere schakelbare adapters gebruiken. Ik zal op de roei de ingangsweerstand van dat uurwerkje eens meten. Overigens zit daar een doodnormale penlite van 1,5V in.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uurwerk aanpassen van batterij naar adapter

taurus_48 schreef: do 26 sep 2013, 13:19
Ik zal op de roei de ingangsweerstand van dat uurwerkje eens meten.
Daar zal je niet veel mee opschieten. Zo'n klokje neemt een pulserende stroom af, dus wat je meet is niet representatief voor wat je aan stroomverbruik kunt verwachten.
Overigens zit daar een doodnormale penlite van 1,5V in.
Wat bedoel je met doodnormaal? Er hoort een alkalinebatterij in. Als het geen alkaline is kan dat de verklaring zijn voor het snel leegraken.

Berichten: 3

Re: Uurwerk aanpassen van batterij naar adapter

Met 'doodnormaal' bedoeil ik in ieder geval penlites die je bij bosjes overal te koop ziet. Die zijn toch altijd Alkaline? Bijvoorbeeld die van Duracell of Sony.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Uurwerk aanpassen van batterij naar adapter

Duracell is volgens mij altijd alkaline. Sony weet ik niet.

Kan geen kwaad om te controleren. Als het alkaline is, dan staat het er altijd op.

Berichten: 12.262

Re: Uurwerk aanpassen van batterij naar adapter

Inderdaad, en als er nergens 'alkaline' of 'lithium' op staat is het normaliter geen alkalinebatterij maar een zinkchloride/zink-kool type. Die worden vaak gelabeled als 'long life' of met andere superlatieven, en vaak ook met 'mercury free' of iets in die geest (niet dat er wel kwik in alkalinebatterijen zit).

Overigens een andere oplossing: Gebruik ipv een penlite een forse alkalinebatterij, bijvoorbeeld D formaat. Die gaat door zn grotere capaciteit sowieso 5 tot 10 keer langer mee dan een AA batterij, en het enige wat je hoeft te doen is een paar draadjes leggen.

Uiteindelijk kan dat voordeliger zijn dan werken met een netadapter: als die adapter 24x7 pakweg 2 watt aan stroom verbruikt zijn de kosten daarvan 4 euro per jaar - meer dan paar goeie alkaline D cellen kosten.
Victory through technology

Reageer