Tekeningen maken bij Archeologie.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 224

Tekeningen maken bij Archeologie.

mijn vraag is makkelijk.

waarom worden er bij archeologische vondsten, de voorwerpen altijd opgetekend en niet gefotografeerd?

zelfs onderwaterarcheologie maakt gebruik van tekeningen maken i.p.v. fotograferen. WAAROM?

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 13

Re: Tekeningen maken bij Archeologie.

Beste Pangeaman

Veel vondsten worden niet compleet aangetroffen. De scherven die gevonden worden, en die van de zelfde pot komen, worden aan elkaar vast gelijmd. Aan de hand daarvan wordt een tekening gemaakt.

Aan de hand van een tekening kun je de dwarsdoorsnede duidelijk zien. Daarnaast zijn afmetingen ook goed af te lezen, bijzonderheden kunnen zo beter in kaart worden gebracht.

Er worden wel vondsten gefotografeerd. Hier gaat het er om hoe ze aangetroffen worden. Bijvoorbeeld: een muurtje. Bij de vondst wordt een noord pijl neer gelegd zodat mensen later kunnen bekijken hoe het muurtje heeft gestaan in vergelijking tot de rest van de muurtjes of andere vondsten. Alles wordt genoteerd voor later onderzoek in het project.

Ik hoop dat je vraag is beantwoord. :-$

Groeten,

Oscar
I'VE GOT TO KNOW!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: Tekeningen maken bij Archeologie.

Oscar schreef:Beste Pangeaman

Veel vondsten worden niet compleet aangetroffen. De scherven die gevonden worden, en die van de zelfde pot komen, worden aan elkaar vast gelijmd. Aan de hand daarvan wordt een tekening gemaakt.

Aan de hand van een tekening kun je de dwarsdoorsnede duidelijk zien. Daarnaast zijn afmetingen ook goed af te lezen, bijzonderheden kunnen zo beter in kaart worden gebracht.  

Oscar
het is me wel iets duidelijker geworden nu, maar nog niet helemaal. dat de dwarsdoorsnede duidelijker te zien is, dat snap ik. maar ik heb onlangs een duikprogramma gezien wat regelmatig op discovery komt, en dan zie je dat ze een schip ook onderwater optekenen, en dan denk ik, kun je niet beter een foto maken met op de foto een soort maatverdeling zodat je later precies kan bepalen hoe groot het gefotografeerde deel was/is?

en verder ; stel dat je als archeoloog twee ''linkse handen '' hebt op tekengebied. nou dan ben je zwaar de klos, zal me zomaar uitdrukken.

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Reageer