[natuurkunde] Theveninschema practicum

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

Theveninschema practicum

Hallo

Voor een practicum voor school dienen wij het thevenin vervangschema te maken.
Schema.jpg
Schema.jpg (23.42 KiB) 572 keer bekeken
Ik krijg niet echt goed de inzicht in wat je precies doet met het theveninschema.

Zoals ik begrijp:

De open klemspanning U open tussen de klemmen A en B is feitelijk de stroombron er tussen uitlaten en de spanning tussen klemmen meten? Mijn gemeten waarde: 10.909V

De kortsluitstroom I kortstluit tussen de klemmen A en B is weer i.p.v. de stroombron er tussen uit laten, de spanningsbron kortsluiten. Mijn gemeten waarde: -174.204mA.

Vervolgens vragen ze , bereken de inwendige weerstand tussen de klemmen A en B. Uitgaande van de simulatie-resultaten van 1 en 2. Volgens mijn berekening R=U/I brengt mij 62.56 ohm. Is dit dan tevens de Rv van de hele schema?

Als ik de thevenin vervangingschema wil opstellen, gebruik ik toch de Rv en de weerstand van 220ohm (tussen A en B) om zo de thevenin vervanginschema op te stellen die er als volgt uit ziet:
Schema vervanging.jpg
Schema vervanging.jpg (92.71 KiB) 573 keer bekeken
Ben ik in de juiste richting aan het werken of klopt het totaal niet?

Alvast bedankt voor de hulp

Groeten

Pascal

Berichten: 7.068

Re: Theveninschema practicum

De open klemspanning U open tussen de klemmen A en B is feitelijk de stroombron er tussen uitlaten en de spanning tussen klemmen meten?
Waarom zou je de stroombron er tussenuit laten?



Bereken de spanning op punt A (klem open, wordt dus volledig bepaald door de spanningsbron). Bereken de spanning op punt B (klem open, dus volledig bepaald door de stroombron). Nu kun je de openklemspanning berekenen en vergelijken met jouw meting.

Berichten: 26

Re: Theveninschema practicum

De spanning op klem A = Ub * (R1/(R1+R4)) = 10.0909 V, maar ik meet dus 9.091V. Ik zet dus de +(multimeter) voor R1 en de min op de klem A .

De spanning over klem B = (1/470)+(1/(68+22))= 1/0.01323 = 75.53 ohm

Stroombron geeft 0.3 A. U klem B = 0.3 * 75.53 = 22.6607 v

Dus de spanning over klem A en B is dus het verschil van 22.6607-10.091= 12.57 V.

Als ik dus de multimeter op klem A en B zet, dan meet ik -11.752 V

BTW ik gebruik Multisim om dit te simuleren.

Doe ik dit juist?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Theveninschema practicum

Je moet de spanningen op A en B meten t.o.v. GND, want dat is het gemeenschappelijk punt van de linker- en rechterhelft van de schakeling.

Let je ook op de polariteit van de stroombron?

Berichten: 26

Re: Theveninschema practicum

Klem spanning A = + op Klem A en de - op de GND = 10.909V

Klem spanning B = + op klem B en de - op de GND = -22.661 V

Dus de klemspanning op A en B is dus simpel wel 10.909V - -22.661= 33.57V Dit klopt:).

EDIT= ik zag dat de stroombron verkeerd om zat.

De kortsluitstroom door Klem A en B = 258.068 (gesimuleerd)

Het is misschien mijn slecht begrijpend lezend vermogen waarom ik sommige dingen niet snap.

Nu vragen ze om Ri te berekenen. Dit is simpelweg te doen door R=U/I=33.57/0.258=130 ohm.

Klopt dit een beetje?

Bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Theveninschema practicum

Die 130 ohm is goed. Maar ken je ook de directe methode om die te bepalen? Dus zonder eerst de kortsluitstroom te berekenen?

Berichten: 26

Re: Theveninschema practicum

Nee, die ken ik (nog) niet.

I kortsluitstroom berekenen; Hoe kan ik dit aantonen, want ik begrijp het nog niet zo goed hoe dat zit met een stroombron ertussen?

Berichten: 26

Re: Theveninschema practicum

Zit nu goed in mijn boek te kijken en zie dat je dat kan doen door alle spanningsbronnen kort te sluiten en stroombronnen af te takken. Dan de Rv uitrekenen en dit is dan de Ri, als ik het goed begrepen heb.

Wat ik ook nog niet goed begrijp is wanneer men nu de weerstand R2 vervangt voor een 100 ohm weerstand en vervolgens (wel aansluit) de spanning over de weerstand berekent.

Dat is toch gewoon 20 * (R2/R1+R2) ? Hoe zit het eigenlijk als dus de stroombron er ook nog tussen zit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Theveninschema practicum

RockboyTheSunriser schreef: wo 25 sep 2013, 17:50
Zit nu goed in mijn boek te kijken en zie dat je dat kan doen door alle spanningsbronnen kort te sluiten en stroombronnen af te takken. Dan de Rv uitrekenen en dit is dan de Ri, als ik het goed begrepen heb.
Precies, dat is de methode. Zo heb ik die 130 ohm ook uitgerekend. (in plaats van aftakken zou ik liever zeggen; loskoppelen)
Wat ik ook nog niet goed begrijp is wanneer men nu de weerstand R2 vervangt voor een 100 ohm weerstand en vervolgens (wel aansluit) de spanning over de weerstand berekent.
R2 is de weerstand die je uitwendig aansluit tussen A en B. Als je de Theveninspanning weet en de Theveninweerstand, dan heb je de hele schakeling dus vervangen door 1 bron en 1 inwendige weerstand. Dan kan je de stroom door R2 uitrekenen, en daaruit ook de spanning over R2.

Berichten: 26

Re: Theveninschema practicum

Ik heb nu een andere vraag waar ik niet uit kom.
Schema 2.1.jpg
Schema 2.1.jpg (195.59 KiB) 580 keer bekeken
Dit is het schema.

Berekenen de open klem spanning over R8.

Volgens mijn berekening:

Spanning kort gesloten, en vanuit links naar rechts de Rv berekenen.

Rv= 6.505 (R12356)

Door 30* (R7/(Rv+R7) weet ik de spanning over R7, dat in dit geval gelijk is aan de open klem spanning van R8.

Hieruit krijg ik: 30 * (10/(10+6.505)= 18.17 V

Als ik meet via Multisim krijg ik een waarde van 5.243V (open klem spanning, zie afbeelding).

Waarom krijg ik 18.17v eruit en niet 5.243?

Alvast bedankt

Berichten: 7.068

Re: Theveninschema practicum

Door 30* (R7/(Rv+R7) weet ik de spanning over R7,
Hier gaat het mis. De spanning van de bron is niet gelijk aan 30 Volt in het Thevenin-equivalent.

Berichten: 26

Re: Theveninschema practicum

Maar ik bekijk nu mijn schrift, de vervangings weerstand tot aan R7 is Rv12356 = 6.505 kOhm. Dit klopt tot zover toch nog?

Ik wist dat de spanning van de thevenin-equivalent niet 30 is, maar om de spanning over R7 te weten, dien je toch eerst de Rv te berekenen en dan dmv spanningsdeling de spanning over R7 te berekenen met de formule in mijn vorige post?

Het antwoordt ligt misschien nu echt voor de hand, maar ik snap niet wat ik fout doe S:.

Edit

Ik heb even opnieuw mijn bladen door bekeken. Volgens mij ben ik eruit.

Je dient eerst de kortsluitstroom te berekenen door de vervangingsweerstand vanaf rechts te berekenen(spanningsbron kortgesloten). Ik kom uit op Rv = 7.44ohm wat mij I = 4.043A brengt. De stroom voor R1 is de totale stroom. Itot * Rv = UR1.

4.043A * 2.2V = 8.8946V over R1.

De spanning over R7 en dus de kortsluitspanning:

8.8946 * (10/(10+6.505) = 5.389V!!!

De theveninspanning is dus 5.389V, toch?

Volgens mij begint het kwartje te vallen. Kunnen jullie even toelichten dat dit juist is?

Berichten: 7.068

Re: Theveninschema practicum

Het is mij onduidelijk wat je precies doet.

Berichten: 26

Re: Theveninschema practicum

RockboyTheSunriser schreef: di 08 okt 2013, 00:02
Ik heb nu een andere vraag waar ik niet uit kom.

[attachment=14199:Schema 2.1.jpg]

Dit is het schema.

Berekenen de open klem spanning over R8.

Volgens mijn berekening:

Spanning kort gesloten, en vanuit links naar rechts de Rv berekenen.

Rv= 6.505 (R12356)

Door 30* (R7/(Rv+R7) weet ik de spanning over R7, dat in dit geval gelijk is aan de open klem spanning van R8.

Hieruit krijg ik: 30 * (10/(10+6.505)= 18.17 V

Als ik meet via Multisim krijg ik een waarde van 5.243V (open klem spanning, zie afbeelding).

Waarom krijg ik 18.17v eruit en niet 5.243?

Alvast bedankt
Van het geciteerde gedeelte wilde ik de thevenin spanning weten om vervolgens de spanning over weerstand R8 te berekenen.

Reageer