repeterende big bang

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 34

repeterende big bang

Wanneer de big bang ooit uit het " niets" is onstaan en het universum zou eindigen wanneer zwaartekracht alles weer tot een oneindig zwart gat tot gevog heeft. Dit zwart gat kon dat niet een van ons vele big bangs zijn? Want alle materie en energie zit hier al in.

..

Berichten: 74

Re: repeterende big bang

Hoe stel je je dat voor? De zwaartekracht perst alle materie samen in een zwart gat. Welke reactie moet er dan plaats vinden om de zwaartekracht om te laten keren? Heb je daar ook ideeen over? Een model misschien?

Berichten: 555

Re: repeterende big bang

Het probleem is dat de theorie die leidt tot de big bang (algemene relativiteit) niets zegt over de big bang zelf.

In feite heeft men het steeds over een singulariteit maar niet wat deze singulariteit is.

Deze singulariteit is het punt (in de 'tijd') waarop algemene relativiteit faalt.

Op deze manier zou ik niet te ver zoeken naar een verklaring voor zulke hypotheses. Misschien dat er ergens iemand bezig is met zulk onderzoek maar ik betwijfel of er al grote doorbraken gebeurden op dit vlak.

Berichten: 74

Re: repeterende big bang

Daarmee geef je dus zelf al antwoord op je vraag. Namelijk dat er momenteel geen aanwijzingen zijn die jouw theorie van een repeterende big bang ondersteunen.

Berichten: 34

Re: repeterende big bang

Lauwrence krauss heeft in zijn boek over the universe from nothing. Wat ik dan niet begrijp, als er niets is, waar heeft het dan interactie mee waaruit de big bang ontstaat. 0+0 blijft 0 . Daarom lijkt mij een repeterend universum meer voor de hand liggen.

P.s. vraag mij aub niet naar een model oid. Ik heb geen studie gevolg,.

Berichten: 555

Re: repeterende big bang

Er zijn verschillende mogelijkheden afhankelijk van de beginvoorwaarden.

Door bepaalde aannames kunnen er verschillende dingen gebeuren.

Een aantal theorien van tegenwoordig:

Big Rip: De expansie gaat door totdat alle materie steeds verder uit elkaar getrokken wordt totdat er werkelijk ondeelbare deeltjes overblijven

Big Crunch: Een bepaalde grootte wordt bereikt waarnaar compressie inzet tot aan de voornoemde (post #3) singulariteit. Het resultaat kan een cyclisch universum zoals door jouw beschreven zijn of een restant in de vorm van een zwart gat.

Uiteindelijk zou het heelal in principe oneindig lang kunnen uitzetten. Dan volgt dat de temperatuur steeds verder daalt zodat uiteindelijk een verlaten heelal over zou blijven bestaande uit gaswolken, bruine dwergen en eventueel zwarte gaten. (Big freeze)

De laatste paragraaf ben ik zelf niet heel zeker over, de overblijfselen dan.

Berichten: 34

Re: repeterende big bang

Dijt het universem dan nog uit. En zo ja waardoor dan. Dark energie?

Gr. Kees

Reageer