[biologie] Foetale bloedsomloop (doorstroomsnelheid)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Foetale bloedsomloop (doorstroomsnelheid)

Beste,

Onderstaande afbeelding bevat de vraag en mogelijke antwoorden (multiple choice).

Mijn uitwerking was als volgt:

- door de rechterkamer stroomt evenveel als door de linkerkamer

- dus: 169 x 3 = 507 mL per minuut per 3 kg lichaamsgewicht

- antwoord bleek E (312 mL) te zijn

- hoe los je dit op?

Wat ik zelf al heb opgemerkt is dat je waarschijnlijk (?) rekening moet houden met de toevoer van het bloed van de moeder.

Alvast bedankt!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (81.02 KiB) 1232 keer bekeken
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Foetale bloedsomloop (doorstroomsnelheid)

Hmm die 169mL ga je nou net niet gebruiken ;)

De circulatie van moeder en kind zijn gescheiden door de placenta, daar hoef je geen rekening mee te houden. Wel van belang is rekening te houden met de wat andere route die de foetale circulatie aflegt (waaronder de foramen ovale) en met de oxygenatie die tot aan de geboorte via de placenta loopt vanwege afwezige longfunctie.

Via de bovenste en onderste holle ader wordt 182 + 78 = 260mL aangevoerd naar de rechter boezem (afbeelding hieronder), waarvan er 169mL doorstroomt naar de rechter kamer. Die 169mL mLstroomt vanuit de rechter kamer de longslagader in. Alleen omdat de long nog ingeklapt is bij de foetus, bieden de longvaten een hoge weerstand tegen de pompkracht van de rechter kamer, en moet het grootste deel van het bloed via een andere route naar de aorta om overbelasting te voorkomen. Zoals je ziet brengen de longaders slechts een marginale hoeveelheid van 13mL bloed naar de linker kamer.

In de rechter boezem zit je dan nog met een hoeveelheid. Waar gaat dat heen denk je?

Afbeeldinghttp://commons.wikim...t_(cropped).svg

edit: ik kom op 312

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Foetale bloedsomloop (doorstroomsnelheid)

Vanuit de rechterboezem kan het alleen doorstromen naar de rechterkamer, of als de kleppen niet goed sluiten, kan het terug stromen naar de holle ader. Maar hier gaat de vraag niet over en is ook niet aannemelijk, anders zou het wel genoemd zijn toch?

Ik kan opzich wel die weerstand begrijpen, maar het is toch niet goed als er bloed achterblijft in een kamer of boezem? Daarom begrijp ik die tabel gegevens niet helemaal.

Uit je eerste link begrijp ik dat er bij een foetus een 'extra' bloedvat zit dat het bloed wat over is afvoerd. Dit zou het een en ander verklaren. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik dit nog niet wist, maar volgens mijn docent zijn dit wel opgaven die op het niveau van de toets zitten. Hoe bereken je dan de hoeveelheid?

Edit

Heb de link nog even een keer goed doorgelezen en begrijp er nu meer van. Ik wist helemaal niks van het bestaan van dat bloedvat tussen de aorta en de longslagader en ik ben van mening dat je zonder die kennis deze vraag niet anders kunt oplossen zonder te gokken, maar daar schiet je uiteindelijk niks mee op.

Mijn uitwerkingen nu zijn:

- in de rechterboezem komt binnen: 78 + 182 = 260 mL

- daarvan stroomt 169 mL door naar de rechterkamer

- er blijft dus 260 - 169 = 91 mL over in de rechterboezem die via de foramen ovale naar de linkerboezem stroomt

- daarnaast komt er ook nog via de longaders 13 mL binnen in de linkerboezem

- linkerboezem in totaal dus: 13 + 91 = 104 mL

- dat stroomt door naar de linkerkamer en vervolgens in de aorta

- rekening houden met het lichaamsgewicht van de foetus: 3 kilogram, d.w.z.: 3 x 104 = 312 mL

Is dit de juiste uitwerking?

En even als extra vraag (van mezelf ter controle):

Hoeveel mL bloed stroomt er dan per minuut vanuit de ductus arteriosus in de aorta?

- vanuit de rechterkamer wordt er 169 mL de longslagader ingepompt

- de longaders kunnen maar 13 mL verwerken, dus wordt er 169 - 13 = 156 mL bloed de ductus arteriosus ingepompt

- met een lichaamsgewicht van 3 kilogram wordt dit dus: 3 x 156 = 468 mL bloed per minuut

Klopt ook dit?

Bedankt voor de link!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Foetale bloedsomloop (doorstroomsnelheid)

Voor mensen die wat meer over de ductus arteriosus en de foramen ovale willen weten, in dit filmpje wordt het erg duidelijk uitgelegd:

In het Engels weliswaar, maar het is heel goed te volgen!

P.S.: kan iemand bevestigen of mijn uitwerkingen nu goed zijn (beide)?
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Foetale bloedsomloop (doorstroomsnelheid)

Voor zover ik zie klopt het.

Zo gezegd zal je controlevraag ook wel kloppen. Ik maak er hetzelfde van in ieder geval.

Reageer