Springen naar inhoud

speelse piloten


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 september 2013 - 08:37

Ik woon vlakbij een punt waar twee drukke vliegroutes elkaar nagenoeg haaks kruisen. Vanochtend om een uur of halfnegen keek ik naar de lucht en zag een bijna perfect ruitjespapier in de lucht getekend.

ruitjespapier.jpg

dat is écht wel een toevallige samenloop van omstandigheden. Foto is genomen richting ongeveer zuidwesten, en er staat een ongeveer pal oostelijke wind....... (op grondniveau dan toch)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Rhiannon

    Rhiannon


  • >1k berichten
  • 2752 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 september 2013 - 10:16

Leuk. Je ziet wel eens meer patronen in de lucht (meestal opzettelijk en gedaan door kleine vliegtuigjes), maar dit is wel heel goed getroffen, juist omdat het toevallig is.
Hoe minder kennis, des te onwrikbaarder het oordeel.

#3

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 september 2013 - 12:38

Dat klinkt eerder als het het fenomeen waar bepaalde complotters helemaal hyper van worden, wat simpel uit te leggen is met inderdaad 2 drukke verkeersroutes die met regelmaat gevlogen worden en een constante wind die een hoek maakt met beide routes.

#4

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2013 - 13:17

Het toeval zit hem in elk geval in het feit dat( denk ik) de zuid naar noord strepen om iets reden zijn ontstaan dan de west naar oost strepen. Maar de kern waardoor dit soort patronen zichtbaar zijn is altijd de zelfde namelijk een hele stabiele lucht waardoor oude strepen lang zichtbaar blijven.
Ik ga er even vanuit dat de foto is genomen boven Zeeland. Hoewel er op de grond vandaag een strakke bries staat is de wind op 10 kilometer hoogte aldaar maximaal 10kt (zeer weinig) met vrijwel geen variatie (horizontaal en verticaal). Ideaal weer dus om, als er blijkbaar kwa vochtigheid een geschikte lucht is voor contrails, deze niet te verstoren.

Voor wat betreft die vliegroutes, elk vliegtuig dat vanuit de zuid richting naar Schiphol wil, moet de zzw/nno nemen over Zeeland naar een punt bij de havens van Rotterdam (river). Waarschijnlijk hebben meerdere vliegtuigen het zelfde spoor gevolgd, altijd met gelijke separatie, en zie je hier het gevolg van de wind invloed.

Voor de west oost richting gaat die verklaring met deze wind niet op. Wat daar waarschijnlijker is, is dat er een verkeersleider zit die al zijn lange afstand verkeer naar het zelfde punt stuurt op een grens aan de andere kant van Europa ( veel voorkomend is een punt op de grens tussen Duitsland en Polen bijvoorbeeld). Dan lijkt het alsof de contrails parallel lopen maar eigenlijk lopen ze langzaam naar het zelfde punt in de verte. Die zelfde verklaring kan overigens ook gelden voor de noord zuid lijnen als die op hele grote hoogte hebben gelegen voor punten op de Schotse grens en in midden Frankrijk.

Verdere verklaring is ook nog dat het vaak ondoenlijk is vast te stellen of twee contrails nou naast elkaar lopen of boven elkaar. Dat is hier misschien duidelijker geweest door de kruisende contrails.

Veranderd door Jan van de Velde, 29 september 2013 - 13:37


#5

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 september 2013 - 13:50

Ik ga er even vanuit dat de foto is genomen boven Zeeland.

oost- Zeeuws Vlaanderen om preciezer te zijn

Voor de west oost richting gaat die verklaring met deze wind niet op

hmm, zoals ik het inschat weet ik dat niet:
richting van de lijnen (give or take 10°):

ruitjespapier2.jpg

en op grondniveau stond er rond die tijd een stevige nagenoeg oostelijke wind boven heel Nederland (volgens actuele windkaart buienradar.nl)

Verdere verklaring is ook nog dat het vaak ondoenlijk is vast te stellen of twee contrails nou naast elkaar lopen of boven elkaar. Dat is hier misschien duidelijker geweest door de kruisende contrails.

Tja, daar heb ik niet echt op gelet. ik zag het zomaar, stond het even te bewonderen, dan naar binnen rennen, fototoestel zoeken, enfin, dan ga je niet echt nadenkend staan waarnemen.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#6

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2013 - 15:11

oost- Zeeuws Vlaanderen om preciezer te zijn


hmm, zoals ik het inschat weet ik dat niet:
richting van de lijnen (give or take 10°):

Misschien heb je gelijk. Als je met een helikopter recht naar beneden zakt boven Zeeuws-Vlaanderen, begint de wind zwak op 10 kilometer uit precies 090, dan ruimt hij geleidelijk naar 106 op 7 kilometer met afnemende sterkte en 130 op 3 kilometer. Vanaf daar krimpt hij weer naar oost en neemt sterk toe in kracht tot aan de grond.

Ik moet er wel bij zeggen dat op grotere hoogte boven west Europa vrijwel niet in vaste routes wordt gevlogen. Die plan je wel, maar in de praktijk mag je van de verkeersleider gewoon een grootcirckel vliegen naar een punt ergens honderden kilometers verder weg. Dat maakt daar de door mij als tweede genoemde verklaring dan ook wel waarschijnlijker omdat je daar op lagere hoogte geen oost west verkeer hebt.

Veranderd door shimmy, 29 september 2013 - 15:13


#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 september 2013 - 19:11

Ik moet er wel bij zeggen dat op grotere hoogte boven west Europa vrijwel niet in vaste routes wordt gevlogen.

hmm....
's ochtends vroeg zit ik vaak buiten, met een mok koffie en een Javaanse Jongen (ongeneeslijk roker) wakker te worden. Als het dan helder is is dat heen-en-weergevlieg boven mijn hoofd een mooi spel om te volgen. Soms is het nét of ze met een touwtje aan elkaar vast zitten en door elkaar gesleept worden. Gezien de steile kijkhoek zou ik gezworen hebben dat dat allemaal overkwam in een corridor niet breder dan een tiental kilometers. Maar dat is dus ook een waarneming gebaseerd op valse voor"kennis" : self-fulfilling. Moet toch eens wat wetenschappelijker naar de lucht gaan kijken....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2013 - 19:31

Dat klopt, maar dat is niet wat ik noem grote hoogte. Ik neem aan dat je doelt het het zuid naar noord verkeer. Dat is wat ik eerder bedoelde met al dat verkeer richting Schiphol (en Rotterdam) vanuit zuidelijke richting. Behalve bij uitzonderingen (onweer ed) wordt een redelijk exacte lijn gevlogen volgens een gepubliceerde aanvliegroute, naar een exact punt, met een vaste separatie. Vanuit mijn oogpunt valt dit niet onder grote hoogte omdat het ook onderdeel van die aanvliegroute is om de grens naar Nederland verplicht onder de 24000ft te passeren en dat punt boven de havens van Rotterdam onder de 10000ft. Het is daarom ook dat als jij boven jouw huis oost west verkeer ziet, dat zich altijd boven de 24000ft bevindt en ik denk dat jouw contrails van dit hogere verkeer afkomstig zijn.

Veranderd door shimmy, 29 september 2013 - 19:48


#9

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 september 2013 - 21:06

Zover ik weet eindig je met een standard instrument departure (SID), vooraf geprogrameerde standaardroutes in vliegcomputers, elke landingsbaan van elk groot vliegveld heeft er wel enkele, altijd op een V-route, een soort snelweg dus. Verkeersleiders staan je soms wel toe stukken af te korten als je 50 mijl verder toch op de andere route verdergaat, maar die snelwegen zijn er niet voor niets.

#10

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2013 - 21:32

Nee. Vrijwel niks uit die post correspondeert met de werkelijkheid.
Ten eerste, je zegt het zelf al, een SID is een departure, een vertrek route dus. Het is de procedure om van het vliegveld uit te klimmen en in het snelweg systeem in te voegen. Er lopen geen SID's over Zeeland. Er loopt wel een (eigenlijk 2) STAR over Zeeland, met de AR van arrival route. Simpel gezegd is dat dus de procedure om uit het snelweg systeem uit te voegen en bij het begin van de nadering uit te komen. Of zo'n procedure voor geprogrammeerd is of niet doet er niet echt toe, het gaat er om dat ze door de betreffende overheden worden gepubliceerd. Je hebt dus niet een "vliegcomputer" zoals jij zegt nodig om een SID of STAR te vliegen, al maakt dat het leven wel wat makkelijker.

Verder zijn die SID en STARS dus iets anders dan dat snelwegsysteem van vliegroutes, airways. Ze liggen er niet overheen en zijn bovendien voorzien van verplichte hoogtes en snelheden. Ze worden door andere verkeersleiders bedient en staan op andere plekken in de documentatie omschreven.

Tot slot, je laatste stelling, dat slechts stukjes worden afgesneden om een andere airway op te pakken, is pertinent onjuist. Zoals ik al eerder schreef, boven de westerse wereld volg je zelden de "ge-file-de" airway maar laat de verkeersleider je continu rechtstreeks via de kortste weg naar een bepaald punt verder op de route vliegen (vaak een landsgrens, gebiedsgrens of een eerder punt als bijvoorbeeld een militair gebied omvlogen moet worden). Als je bv Polen binnenvliegt vanuit Rusland krijg je meteen een direct punt in Twente (omdat daar dan de STAR begint) of zelfs bij Lelystad (verplicht punt in de STAR) terwijl je geplande airways daar nog met vele kruisingen omheen krullen. Het zelfde geld in mindere maten ook voor bijvoorbeeld een SID of STAR. De arrival over Zeeland loopt op papier bijvoorbeeld altijd over een baken bij Haamstede. Meestal mag je bij het aanmelden bij Amsterdam Radar echter meteen naar dat punt bij Rotterdam.

Veranderd door shimmy, 29 september 2013 - 22:37






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures