Springen naar inhoud

Verstuiver


  • Log in om te kunnen reageren

#1


  • Gast

Geplaatst op 18 mei 2004 - 23:22

Kan iemand mij vertellen hoe een verstuiver precies werkt en met name de lekleiding die hier op aangesloten zit en de functie hiervan

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Tuv0k

    Tuv0k


  • >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2004 - 13:56

www.google.nl ?
Het is allemaal zo prachtig...

#3


  • Gast

Geplaatst op 19 november 2004 - 20:12

Ik veronderstel dat je een verstuiver bedoeld welke bij een dieselmotor aanwezig is.

De dieselpomp zet de brandstof onder hoge druk. De brandstof wordt vervolgens door de metalen brandstofleidingen geperst naar de juiste verstuiver.

Door de brandstofdruk wordt de verstuivernaald naar boven gedrukt tegen de veerdruk in. Hierdoor komt er een opening vrij, waardoor de brandstof in de verbrandingskamer (of cilinder) wordt verneveld. De verbranding kan dan beginnen.

Doordat de afdichting tussen de naald en het verstuiverhuis nooit perfect kan zijn, lekt er brandstof langs de naald naar de bovenzijde van het verstuiverhuis. (hierdoor kan men een hydraulische stop krijgen). Door dit tegen te gaan gaat men boven de naald en veer een opening maken waardoor de brandstof welke vrij komt door de lek weg kan vloeien. Om geen brandstof te verspillen en brandgevaar te voorkomen; vangt men alle lekken (van de verstuiver) op en laat deze terug naar de brandstoftank vloeien.

Je moet maar eens op google een tekening opvragen; dan zal het wel een stuk duidelijker worden

#4

Ad@mski

    Ad@mski


  • 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 november 2004 - 23:29

Ik veronderstel dat je een verstuiver bedoeld welke bij een dieselmotor aanwezig is.


Maak niet uit of het een diesel of een benzine is ...elke auto heeft tegenwoordig 1 verstuiver per cilinder (bij multipoint injectie wat ook alleen nog maar voorkomt).
Enige auto's die geen verstuiver hebben zijn auto's met een carburateur.

Voor diesels heb je tegenwoordig meer elektronische inspuitsystemen. Deze worden vaker gebruikt dan dan een lijnpomp of een "roterende" pomp. Bijvoorbeeld : CommonRail, Pompverstuivers etc.

Commonrail is trouwens ook het systeem wat altijd al bij benzine multipoint systemen wordt gebruikt. Bij diesel liggen de rail drukken alleen veel hoger. (en wordt er diesel ingespoten :shock: )

Electronische systemen zijn veel nauwkeuriger en zijn beter regelbaar.

#5

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2004 - 20:17

Inderdaad: de grootste voordelen van elektronisch bediende verstuivers zijn dat je een common rail kan gebruiken en nog beter: je kunt een insluittracject verkrijgen. Dit heeft veel voordelen..
Mocht het inderdaad om een dergelijke verstuiver gaan.. (en niet die van een parfumflesje) dan moet je daar maar eens in duiken.

Anders:
Wikipedia
en
zo werkt het
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures