Verstuiver

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Verstuiver

Kan iemand mij vertellen hoe een verstuiver precies werkt en met name de lekleiding die hier op aangesloten zit en de functie hiervan

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Verstuiver

Het is allemaal zo prachtig...

Re: Verstuiver

Ik veronderstel dat je een verstuiver bedoeld welke bij een dieselmotor aanwezig is.

De dieselpomp zet de brandstof onder hoge druk. De brandstof wordt vervolgens door de metalen brandstofleidingen geperst naar de juiste verstuiver.

Door de brandstofdruk wordt de verstuivernaald naar boven gedrukt tegen de veerdruk in. Hierdoor komt er een opening vrij, waardoor de brandstof in de verbrandingskamer (of cilinder) wordt verneveld. De verbranding kan dan beginnen.

Doordat de afdichting tussen de naald en het verstuiverhuis nooit perfect kan zijn, lekt er brandstof langs de naald naar de bovenzijde van het verstuiverhuis. (hierdoor kan men een hydraulische stop krijgen). Door dit tegen te gaan gaat men boven de naald en veer een opening maken waardoor de brandstof welke vrij komt door de lek weg kan vloeien. Om geen brandstof te verspillen en brandgevaar te voorkomen; vangt men alle lekken (van de verstuiver) op en laat deze terug naar de brandstoftank vloeien.

Je moet maar eens op google een tekening opvragen; dan zal het wel een stuk duidelijker worden

Berichten: 7

Re: Verstuiver

Ik veronderstel dat je een verstuiver bedoeld welke bij een dieselmotor aanwezig is.
Maak niet uit of het een diesel of een benzine is ...elke auto heeft tegenwoordig 1 verstuiver per cilinder (bij multipoint injectie wat ook alleen nog maar voorkomt).

Enige auto's die geen verstuiver hebben zijn auto's met een carburateur.

Voor diesels heb je tegenwoordig meer elektronische inspuitsystemen. Deze worden vaker gebruikt dan dan een lijnpomp of een "roterende" pomp. Bijvoorbeeld : CommonRail, Pompverstuivers etc.

Commonrail is trouwens ook het systeem wat altijd al bij benzine multipoint systemen wordt gebruikt. Bij diesel liggen de rail drukken alleen veel hoger. (en wordt er diesel ingespoten :shock: )

Electronische systemen zijn veel nauwkeuriger en zijn beter regelbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Verstuiver

Inderdaad: de grootste voordelen van elektronisch bediende verstuivers zijn dat je een common rail kan gebruiken en nog beter: je kunt een insluittracject verkrijgen. Dit heeft veel voordelen..

Mocht het inderdaad om een dergelijke verstuiver gaan.. (en niet die van een parfumflesje) dan moet je daar maar eens in duiken.

Anders:

Wikipedia

en

zo werkt het
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer