[scheikunde] reactie van ethanol met een proton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

reactie van ethanol met een proton

Hallo, Ik heb een vraag over hoe ethanol met een H+ ion reageert.

Afbeelding

Weet er iemand hoe de groende binding wordt gevormd? Ben ik juist als ik ervan uitga dat O de 2 electronen (groen) gemeenschappelijk stelt?

Nu mij werd gezegd in dit forum dat datieve bindingen niet goed zijn en dat ik ze beter niet gebruik. Maar is dat dan niet een datieve binding?

Hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: reactie van ethanol met een proton

Het is een datieve binding. Totdat dat molecuul weer verder reageert, bijvoorbeeld doordat H2O wordt afgesplitst. Dan is het ineens geen datieve binding meer.

Vandaar de tip: doe geen moeite om datieve bindingen aan te geven in structuren in reactiemechanismes. Dat werkt gewoon niet.

Als je het echt graag wil kun je de structuur van moleculen in hun grondtoestand tekenen met datieve bindingen, uitgaande van de elektronenconfiguratie van de individuele atomen. Maar het concept "dit atoom doneert de elektronen van de binding" werkt niet meer zodra er reacties plaatsvinden. Het kenmerk van chemische reacties is immers dat bindingen worden verbroken en andere bindingen worden gevormd. De elektronen hoppen dus van de ene naar de andere plaats en horen niet bij een bepaald atoom.

Voor de rest: Wat houdt je nou eigenlijk tegen om dit alles met je leraren, die dit kennelijk voorstaan, te bespreken?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: reactie van ethanol met een proton

Bedankt Marko, als ik het goed begrijp worden datieve bindingen niet weergeven in lewisstructuren. Zoals eerder reeds vermeld verschilt de formele ladingsverdeling tussen de lewis methode en de methode waarbij men datieve bindingen effectief weergeeft:

Afbeelding

Omdat bij de eerste afbeelding (reactie ethanol) de formele lading van O +1 is en niet(!) 0 betekent dit dat men in de afbeelding lewis gebruikt?:

Afbeelding en niet(!) Afbeelding

Als dit waar is, is deze boek compleet geschift, want ze leggen niet de juiste definitie van lewis uit. In plaats daarvan zeggen ze verkeerde dingen en gebruiken ze dit soort notaties en ze zetten er "lewis formules" boven:

Afbeelding

Nadat ze dit hebben uitgelegd tonen ze de echte lewisformules die er zo uitzien:Afbeelding

Dan kom je in de war met formele ladingen & vraag je jezelf heel de tijd af waarom er een +1 en geen 0 boven zuurstof staat. Dit komt omdat er de formele lading verschilt in beide notaties! Geen wonder dat ik heel de tijd in de war kom.
Voor de rest: Wat houdt je nou eigenlijk tegen om dit alles met je leraren, die dit kennelijk voorstaan, te bespreken?
Ik zou dat graag doen, maar ik mocht mn laatste jaar in het middelbaar niet dubbelen dus doe ik nu aan zelfstudie! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: reactie van ethanol met een proton

Ik ben nog iets vergeten te zeggen: met
als ik het goed begrijp worden datieve bindingen niet weergeven in lewisstructuren.
bedoel ik dat er geen pijlen worden gebruikt dus in lewis structuren om datieve bindingen te weergeven, want de pijlen zijn een andere methode op zichzelf!

Reageer