[scheikunde] extractie 2-methyl-1-propanol

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

extractie 2-methyl-1-propanol

Beste mensen,

Voor een onderzoek, gaan we d.m.v. extractie, een verontreiniging van 2-methyl-1-propanol (4,1 massa%) uit water halen, dit wordt gedaan op pilot schaal en op lab schaal. Welk organisch oplosmiddel denken jullie, dat het meest geschikt is voor deze extractie?

Alvast bedankt!

Berichten: 460

Re: extractie 2-methyl-1-propanol

Ik denk dat je naar een oplosmiddel als diethylether moet gaan. het moet een "polair" solvent hebben om de t-butanol eruit te trekken, maar wat weer niet oplost met water.

Overigens zou ik voor verwijdering van t-butanol uit water altijd voor destillatie gaan. (azeotroop vorming is een later probleem)

Berichten: 2

Re: extractie 2-methyl-1-propanol

Ontzettend bedankt! We gaan het gelijk uitwerken!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: extractie 2-methyl-1-propanol

Even voor de goede orde, het gaat hier echter om isobutanol, tert-butanol is 2-methyl-2-propanol.

Diethylether is zeker een geschikt oplosmiddel voor de extractie, maar na de extractie zal de waterfase verzadigd zijn met diethylether (ca 8%). Je moet dus je vraagtekens zetten bij een extractie met diethylether om een verontreiniging te verwijderen; na extractie zal het water méér verontreinigd zijn dan ervoor. Als het gaat om een extractie uit water t.b.v. verdere analyse is diethylether wel prima geschikt.

Als het erom gaat de zuivere component in handen te krijgen is destillatie niet zo'n goede oplossing. Er is een azeotroop bij iets van 70% isobutanol, zo vertelt wikipedia mij.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer