1e keer openen WSF Café traag

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

1e keer openen WSF Caf

Valt me op vanaf verschillende systemen en netwerken: Als ik tijdens een bezoek aan wetenschapsforum voor het eerst WSF Café open, duurt dat ontzettend lang. Zojuist gemeten met Firebug: het eerste GET verzoek duurde ruim 21 seconden. Daarna was het wel binnen no-time geladen.

Open ik daarna binnen dezelfde sessie weer het café, dan is het ook gewoon snel.


Het gekke is: als ik tijdens het laden van WSF Café in een ander tabblad door andere forums/topics heen klik, dan gaat dat erg vlot. Het ligt dus niet aan de verbinding of drukte op de server. Het lijkt erop dat er één bepaalde query is die de boel ophoudt ofzo. Ik sla nu vaak preventief het café maar over, puur omdat ik geen zin heb om zo lang te wachten... Nu is het natuurlijk niet het belangrijkste forum van WSF, maar toch.


Ik heb dit gedrag ervaren over een KPN lijn, een Ziggo lijn, bekabeld/wifi, Win7 en Mint13, en verschillende fysieke apparaten. Lijkt me dus sterk dat het aan mijn lokale instellingen ligt. Zijn er meer die dit ervaren? Is er in de slow query log misschien iets te vinden?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: 1e keer openen WSF Caf

Ik kan het niet reproduceren. Zojuist eerst de internet cache geleegd, en IE opnieuw gestart en naar WSF gegaan.


Laden Café 1,1 seconden over een toch niet optimale adsl verbinding.

Ben het probleem ook niet eerder tegengekomen. Wel kan het soms even duren voordat ik überhaupt op WSF kom (paar seconden, soms wat langer).

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: 1e keer openen WSF Caf

al enige tijd vallen ons een aantal "slow queries" op. We zijn bezig met de voorbereidingen van een update van de forumsoftware, en we verwachten dat dat het issue zal verhelpen. Echter kan de feitelijke update nog even op zich laten wachten.


Mochten veel mensen hier last van hebben dan kunnen we het wel al op kortere termijn bij de softwareleverancier neerleggen, om te vragen om een fix in onze huidige omgeving. We zijn benieuwd naar ervaringen van anderen!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Berichten: 12.262

Re: 1e keer openen WSF Caf

Ik heb er over het algemeen weinig last van, behalve de pagina 'nieuw' - en wellicht andere gepersonaliseerde pagina's - die een enkele keer nogal traag zijn. Dat zou ook kunnen gelden voor cafe gezien daar ook per persoon moet worden gekeken welke onderwerpen al eens bekeken zijn en dergelijke.


Zonder in de code te kijken vermoed ik dat dit gevolg is slow queries die na de eerste trage uitvoering opeens wel vlot verlopen omdat de mysql server ze cached - zij het de preciese query of slechts specifieke tabellen en indices.


Hoe complex het is om te verhelpen is lastig in te schatten. In een gelukkig geval kun je uit een slow query log halen waar de schoen wringt en het probleem oplossen door simpelweg een index toe te voegen, maar bij complexe queries is dat vaak lastiger: de volgorde waarin je een query (over meerdere tabellen) opstelt kan bijv van grote invloed zijn terwijl de resultaatset precies hetzelfde is.
Victory through technology

Reageer