adenosine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

adenosine

hallo allemaal,

ik ben bezig met een pws over cafeïne.

ik moet de werking van cafeïne uitleggen, nou dat lukt me al een heel eind maar mijn vak docent heeft gevraagd of ik meer wilde illustreren. hierbij vroeg ze ook naar de werking van adenosine.

tot zover nog geen problemen maar wanneer ik plaatjes van de werking van adenosine opzoek dan krijg ik plaatjes met receptoren en allemaal termen die ik nog niet echt bepaald ken en uit de engelse teksten begrijp ik amper wat.

is er misschien iemand die mij een van zulke plaatjes met receptoren kan uitleggen

alvast heel erg bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: adenosine

Ik denk dat je specifieker moet vragen... ik wil best helpen als ik dat kan, maar moet ik nu zelf zo'n plaatje opzoeken, en dan verzinnen wat je niet begrijpt? Het zou voor mij handiger zijn als je verwijst naar zo'n plaatje (bijvoorbeeld op wikipedia?) en dan specifiek vraagt of we kunnen helpen met termen die daarin staan.

Berichten: 2

Re: adenosine

nou het probleem is dat er wel verschillende plaatjes op internet staan bevoorbeeld dit plaatje:

Afbeelding

van de link:http://www.frontiersin.org/Journal/10.3389/fendo.2012.00113/full

maar het probleem is dat ik niet weet wat de verschillende benamingen voor receptoren niet ken en ik snap niks van het niveau engels dat wordt gebruikt waardoor ik dus eigenlijk vast loop op het plaatje waarvan ik uiteindelijk alleen maar weet dat de adenosine zich hegt aan de receptoren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: adenosine

Ik zie in dit plaatje niet veel benamingen voor receptoren staan... Ze heten hier gewoon A1, A3, A2B en A2A. Dat is eigenlijk ook gewoon altijd de naam van een receptor: "Adenosine receptor, type 2 subtype A".

In het plaatje zie je met pijlen verder aangegeven wat er allemaal op volgorde gebeurt als de adenosine aankomt. Je ziet een lichtblauw "membraan", daarin zitten die receptoren. Eronder zie je een ander eiwitje "G". Als het adenosine aan de bovenkant op de receptor plakt, doet de receptor iets met die G. Daardoor wordt het volgende eiwit "Adenylate cyclase" geactiveerd (rode pijlen) of tegengehouden (blauwe pijlen)... en zo voort.

Ik kan me voorstellen dat het niet zo eenvoudig is om dit van een plaatje te begrijpen, en de Nederlandse wikipedia-artikelen zijn niet erg uitgebreid... misschien heb je naast mijn ruwe uitleg toch iets aan de Engelse pagina http://en.wikipedia.org/wiki/G_protein-coupled_receptor

Reageer