Springen naar inhoud

Methyl Ethyl Ketone Peroxide chemische resistentie

• Log in om te kunnen reageren

dvpelt

dvpelt

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2013 - 13:54

Hallo!

Voor mijn afstudeeropdracht ben ik een machine aan het ontwerpen om vinyl esters te injecteren. De machine is op basis van een oud ontwerp. Twee cilinders, die in verhouding met elkaar staan, die twee componenten opzuigen en injecteren in een product. Er wordt gebruikt gemaakt van een statische mixer om de twee componenten bij elkaar te brengen. Hierbij is MEKP de catalysator, een van de componenten.

Nu zit ik een beetje in dubio of ik wel met dit concept verder moet gaan. Ik heb talloze MSD sheets bekeken en werd daar een beetje beangstigend door. Allereerst, bijna geen enkel metaalsoort mag in aanraking komen met MEKP. Er zijn ook maar een hand vol kunststoffen die gebruikt kunnen worden. In sommige MSD sheets staat dat ik alleen RVS316 mag gebruiken. En in de meeste staat dat ik het niet mag gebruiken in combinatie met bijv. ijzer, aluminium en koper met al hun legeringen. Standaard cilinders zijn gemaakt van RVS316 icm RVS304 en pakkingen die niet bestemd zijn tegen MEKP. Deze moeten dus ook vervangen worden.

Ik heb gezocht naar chemical resistant charts, maar niemand heeft een tabel met metalen en MEKP. Als ze wel in de tabel staan staat er N/A. Waarom is dit niet beschikbaar? Zijn er onderzoeken waarbij diverse metalen getest worden met MEKP? Ik ben vooral zeer benieuwd naar de testresultaten zodat ik dit in mijn scriptie kan verwerken. Zelf ga ik niet testen want ik weet niet wat ik doe.

Ten tweede. Ik weet sowieso niet of ik wel door moet gaan met het project. Ik heb namelijk ook gelezen dat MEKP een explosief goedje is! Dat zich gevaarlijk kan ontbinden als het te warm wordt en als het belast wordt op stuik (shock). Er zijn youtube filmpjes waarbij maar 15 ml op een papiertje wordt gegoten waarna er met een hamer op geslagen wordt. De klap is te vergelijken met een aardige strijker!

Ik zie dat namelijk nog wel gebeuren in de RVS cilinder door wrijving oid. Hoewel de cilinder heel langzaam beweegt. Maargoed ik wil natuurlijk geen bom van RVS creeren!

Als ik niet door ga met dit ontwerp moet ik dit natuurlijk wel goed onderbouwen. Ik kan weinig informatie vinden over het gebruik van verkeerde materialen icm MEKP. En geen informatie over ontbinding van MEKP tgv hitte of stuik. Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt.

David

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 oktober 2013 - 17:46

Mijn ervaring met deze stoffen is nul.

Peroxiden hebben vervelende stabiliteitseigenschappen. Ze kunnen behoorlijk snel ontleden. Ik kan me voorstellen dat metalen dat proces in gang kunnen zetten. Deze specifieke stof lijkt handelbaar, maar noopt inderdaad tot voorzichtigheid. (http://en.wikipedia....ketone_peroxide)

Er wordt natuurlijk al gebruik gemaakt van dit proces, je opdracht is om iets te automatiseren, zelfs gebaseerd op een bestaand ontwerp. Kun je, in plaats van "opnieuw te beginnen", gebruik maken van ervaring van mensen die dit eerder al hebben gedaan? Specifiek het probleem oplossen waar je voor bent gesteld?

dvpelt

dvpelt

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2013 - 12:28

Hartelijk dank voor je reactie.

Niemand in deze wereld maakt gebuikt van dezelfde machine als dat wij hebben voor dit harssysteem (Vinyl ester en MEKP). Deze machine is door dit bedrijf ontworpen, welke ik moet aanpassen voor het verwerken van dit harssysteem.

Natuurlijk zijn er bedrijven die soortgelijke machines maken, maar die werken op een heel ander principe en worden op grote schaal toegepast in de scheepvaartindustrie.

Ik denk dat ik maar moet afstappen van dit ontwerp omdat het te veel gevaren met zich meebrengt en moet aanbevelen dat we over moeten stappen op een bestaande machine, die door mensen gemaakt is die hiervan verstand hebben.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures