Schaal informatieverwerking

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Schaal informatieverwerking

Ik ben bezig met een onderzoek in het kader van mijn afstudeerstage bij de opleiding communciatiewetenschap. Hierbij wil ik de effectiviteit van verschillende media vergelijken wat betreft pr-communicatie. Ik vergelijk traditionele persberichten met online video's van organisaties. Ik wil in een experiment testen bij welk van de twee media een nieuwsbericht beter wordt overgebracht. Proefpersonen worden hierbij aselect toegewezen aan de conditie persbericht of video. Vervolgens wil ik weten bij welke groep de boodschap het beste is overgekomen.

Daarvoor heb ik een schaal nodig om de onafhankelijke variabele te meten. Mijn vraag is of iemand mij kan wijzen op een eerder toegepaste schaal binnen de literatuur die iets soortgelijks meet (verwerking van een boodschap). Of anders welke zoektermen ik zou kunnen gebruiken om op zoek te gaan naar geschikte literatuur. Ik heb op dit moment moeite met het vinden van artikelen die echt geschikt zijn voor mijn onderzoek. Toch heb ik het idee dat er binnen de literatuur schalen te vinden moeten zijn die 'boodschap verwerking' meten.

Alvast bedankt!

Reageer