Springen naar inhoud

erfelijkheid - mannelijke/vrouwelijke hersenen

• Log in om te kunnen reageren

Ningen

Ningen

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2013 - 16:08

Ik ben een boek aan het lezen, "Alles wat vrouwen willen weten over mannen en mannen niet over vrouwen" van Allan & Barbara Pease. Er zit een stukje in over erfelijkheid en de ontwikkeling van het brein, maar ik begrijp het niet echt heel goed. Het punt is dat ik ook niet echt weet waar het mis gaat, misschien is de omschrijving gewoon heel cryptisch, misschien is de uitleg die ik op school kreeg fout, ik heb geen idee.

Wat ik op school leerde is dat de zaadcel de helft van alle chromosomen heeft en dat de eicel de andere helft heeft, die twee helften komen samen en dus heeft het kind één chromosomenpaar van alle chromosomen. dan krijgt die er door celdeling allemaal kopieën van tot ie er uit ziet zoals dat in z'n DNA staat. Man heeft XY geslachtschromosomen, vrouw XX. punt :P

dit staat er in het boek:
"laten we voorstellen dat een mannelijke foetus (XY) ten minste één eenheid mannelijk hormoon nodig heeft om de mannelijke geslachtsorganen te vormen en drie andere om zijn hersenen te configureren tot mannelijk besturingssysteem, maar dat hij, vanwege redenen die we later zullen bespreken, niet het vereiste aantal eenheden krijgt. Laten we aannemen dat hij van de vier eenheden die hij nodig heeft, er maar drie krijgt. De eerste eenheid wordt gebruikt om de mannelijke geslachtsorganen te vormen, maar de hersenen krijgen maar twee eenheden. Dat betekend dat de hersenen voor twee derde mannelijke geslachtskenmerken hebben en voor een derde vrouwelijke."
Alles wat vrouwen willen weten over mannen en mannen niet over vrouwen - Allan & Barbara Pease - pag. 46

kan iemand mij uitleggen hoe ik dit allemaal moet interpreteren?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 oktober 2013 - 16:31

Dit klinkt voor mij als pseudo-wetenschappelijke onzin. Erfelijkheid komt inderdaad in genen en genexpressie, niet in "eenheden" die zowel geslachtsorganen als hersenen moeten bouwen maar dat werk moeten verdelen.

Pseudo-wetenschap in een hoofdstuk zou voor mij betekenen dat alle andere beweringen in het boek verdacht worden. Trek eventuele literatuurverwijzingen maar goed na, en vertrouw het stuk helemaal niet als die er niet zijn.

Mbio

Mbio

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2013 - 17:33

Dit klinkt als een vrouw die "voor de grap" mannen belachelijk probeert te maken met argumenten die op het eerste gezicht heel logisch lijken maar complete onzin zijn.
Het kan ook zijn dat dit een extreme uitleg is om iets soortgelijks uit te leggen, maar dat stuk missen we dan.

Ik ben het met rwwh eens dat dit heel erg op pseudo-wetenschap lijkt, aan de andere kant herken ik wel een waarheid in de diepere lagen dus het kan ook dat de auteur iets probeerde te simplificeren en de plank volledig heeft misgeslagen.

Ningen

Ningen

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2013 - 17:35

Ik moet ook zeggen dat ik niet echt goed kan vinden wat er precies met "eenheden" bedoeld wordt, of dat stukken DNA zijn of iets anders ofzo. het constant onduidelijk afwisselen tussen letterlijk taalgebruik, figuurlijk taalgebruik, vergelijkingen, etc. helpt niet erg mee. Ik heb dan wel het vermoeden dat er van een miljoen "eenheden" (wat dat ook mogen zijn) in het echt, één eenheid in het verhaal gemaakt is om het te versimpelen.... (iets dat jij er al vast wel uit had gehaald..) maar dan is het nog de vraag wat er precies mee bedoeld is...

wat er wel wat eerder staat (zag ik net) is een stukje over Dr. Gunther Dorner. die zou (volgens het verhaal) het idee hebben aangebracht dat bij jongens de genetische XY zorgt voor speciale cellen die mannelijke hormonen afscheiden, vooral testosteron. door die hormonen zouden mannelijke geslachtskenmerken en mannelijke eigenschappen in de hersenen ontstaan. misschien dat die hormonen de eerder genoemde eenheden zijn? Om daar zelf iets nuttigs over te zeggen zou ik meer moeten weten over de oorzaken van de verschillen tussen geslachten die al als foetus ontstaan, maar dat weet ik dus niet. Dat er verschillen zitten in de hersenen, of in ieder geval de werking daarvan, tussen mannen en vrouwen heb ik wel eens vaker ergens zien staan, of het betrouwbare info was weet ik echter niet. Als het zo is kan ik me voorstellen dat het al vroeg naar voren kan komen. Maar als dit complete onzin is mag je het zeggen, ik ben enkel een geïnteresseerde leek :P

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 oktober 2013 - 18:20

Heb je die referentie naar Dörner nagelopen, zoals ik suggereerde? Dat is een Duitse arts die zeer omstreden beweringen deed over de "oorzaak" van homoseksualiteit....

Zie: http://de.wikipedia....G√ľnter_D√∂rner

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures