Springen naar inhoud

Evenwicht van lichamen

• Log in om te kunnen reageren

Reviers

Reviers

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2013 - 18:06

Beste,

Ik kreeg reeds deze oefeningen maar ik weet niet hoe er aan te beginnen. Kan iemand me hierbij helpen?

Alvast Bedankt

Bijgevoegde miniaturen

• Oefening mechanica.jpg

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5395 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 oktober 2013 - 18:19

Reken eerst de minimale kracht uit die nodig is om het horizontale blok te verplaatsen, dan heb je de trekkracht in het koord. Nu heb je een massa van het schuine blok nodig die zodanig is dat - na ontbinden en rekening houdend met de wrijving - de trekkracht van die massa aan het koord gelijk is aan de eerst gevonden trekkracht.

Kom je er zo verder mee?
Motus inter corpora relativus tantum est.

Reviers

Reviers

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 oktober 2013 - 18:22

Beste,

Bedankt ik heb de oplossing van de oefening gevonden. Als u wilt kan ik deze ook erbij zetten voor anderen.

Groeten,
Reviers

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 oktober 2013 - 18:49

op welke massa van het tweede blok kom je uit?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 oktober 2013 - 21:19

Opmerking moderator :

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 01 oktober 2013 - 21:37

ik ben zo vrij geweest om Reviers een persoonlijk bericht te sturen.
daarin vermeld Reviers
""voor massa 2 kom ik 100 kg uit (om correct te zijn 99,84 kg ) en ik heb voor g=9,81 genomen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 oktober 2013 - 11:02

Opmerking moderator :

Willen jullie het topic hier verder behandelen i.p.v. via PB's? Op die manier hebben andere mensen er ook wat aan.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 oktober 2013 - 19:32

als het eerste blok juist niet beweegt, wil dat volgens mij zeggen dat de horizontale trekkracht die op het blok wordt uitgeoefend en horizontaal naar rechts werkt gelijk moet zijn aan de maximale wrijvingskracht die op de onderkant van het blok werkt en die horizontaal naar links gericht is.
bereken nu eerst de maximale grootte van die wrijvingskracht.(daar is een bekende formule voor)

Reviers

Reviers

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2013 - 20:07

de wrijvingskracht is de normaal kracht vermenigvuldigd met de wrijvingscoëfficiënt en deze is gegeven in de opgave. Fwrijving = Fnormaal * 0,15 in dit geval. Fn is dan weer gelijk aan het tegenovergestelde van de zwaartekracht. Even verduidelijking Fzwaartekracht = m *g = 300 * 9,81 = 2943 N maar de zwaartekracht werkt naar beneden dus is het - 2943 N. De som van de y waarden moet gelijk zijn aan nul dus -Fzwaartekracht + Fnormaal = 0 dus Fzwaartekracht = Fnormaal = 2943 N. Hiermee kunnen we dus Fwvrijving berekenen. Fw = 2943 *0,15 = 441,45 N deze werkt naar links op de x-as dus is deze ook negatief (-441,45 N). De som op de x-as moet ook weer 0 zijn dus -Fw + Fkoort = 0 dus Fw = Fk hieruit leiden we dus af dat Fk 441,45 N is. Dit is allemaal van de eerste blok. Wanneer men de tweede blok wilt berekenen moet men een schuine x-as maken zodat we minder krachten moeten ontbinden.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 oktober 2013 - 20:26

de maximale trekkracht in het koord is inderdaad gelijk aan LaTeX
de zwaartekracht die op het tweede blok inwerkt is gelijk aan LaTeX
wat we nu volgens mij moeten doen is deze zwaartekracht ontbinden in 2 componenten.
1 component evenwijdig aan de helling en 1 component loodrecht op de helling

Reviers

Reviers

• >25 berichten
  • 46 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2013 - 20:38

Ja hier moet dus de som van de krachten op x-as en y-as weer gelijk zijn aan 0.
De som van de x-as is -Fk +Fzwx (voor de x-as) - Fw. Dit kunnen we herschrijven als -441,45 + (Fzw * sin 35°) - (Fn * wrijvingsfactor). De som van y-as is dan gelijk aan -Fzwy + Fn = 0, hieruit kunnen we Fn halen voor in de som van x-as in te vullen. Fn = Fzwy (hier kunnen we Fzwy ook weer herschrijven) dus krijgen we Fn = Fzw * cos 35°. Nu vullen we Fn in de som van x-as en krijgen we -441,45 + (Fzw * sin35°) -((Fzw* cos35°)*0,15) = 0. Nu hebben we maar 1 onbekende dus Fzw is dan gelijk aan 979,468 N. Nu kunnen we de massa bereken: m = F/9,81 = 979,468N/9,81 = 99,8439 Kg.

Veranderd door Reviers, 02 oktober 2013 - 20:41

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 02 oktober 2013 - 20:52

dat is volgens mij helemaal juist

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures