stralingsvibratie?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 405

stralingsvibratie?

Hallo

Ik kwam in mijn cursus biofysica het woord stralingsvibratie tegen. Nu vroeg ik me af wat dat is? Ik heb het opgezocht op google maar daar vind ik niets. Het woord stond in de volgende zin: De seconde (s) wordt nu gedefinieerd als 9 192 631 770 keer de periode van de stralingsvibratie van het cesium atoom. Vibratie is een soort trilling, maar ik kan mijn nu niet echt voor stellen dat radioactieve straling trilt.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: stralingsvibratie?

hier heb ik geen verstand van, maar in het boekje""vademecum van de natuurkunde""van de schrijvers Dr.A. Hammer en Dr. K. Hammer staat de volgende definitie:

1 seconde(s) is het 9192631770 -voudige van de duur van een periode van de straling die uitgezonden wordt door 133Cs bij de overgang tussen de beide hyperfijnstructuurniveaus van de grondtoestand

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: stralingsvibratie?

Opmerking moderator

Verplaatst naar het vakforum voor natuurkunde.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: stralingsvibratie?

Stralingsvibratie heb ik ook nog nooit van gehoord. Het is ongelukkig gebruikte term. Wat ze bedoelen is dat cesium straling uitzendt, wat een golf is. Elke golf heeft een golflengte en een periodetijd. Ze bedoelen dan: De seconde (s) wordt nu gedefinieerd als 9 192 631 770 keer de periodetijd van de uitgezonden straling van het cesium atoom. Ik vermoed dat, sinds vibratie ook een periodetijd heeft, ze de termen door elkaar gebruikt hebben. Ik raad je af de term over te nemen!

Reageer