[wiskunde] Algebraïsche uitleg: Waarom is sin een oneven en cos een even functie?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 47

Algebra

Ik weet dat een oneven functie symmetrisch is rond de oorsprong en een even functie symmetrisch is rond de y-as. Dit kan ik direct zien uit de grafieken van beide functies.

Echter als ik radialen in ga voeren kom ik niet uit op cos(-x)=cos(x) en sin(-x)=-sin(x)

als ik kijk naar de eenheidscirkel en ik plug in

cos(-3/4π) geeft toch -1? > cos(-x)=cos(x) lijkt niet te kloppen

sin(-3/4π) geeft toch +1? > sin(-x)=-sin(x) lijkt niet te kloppen

Wat doe ik verkeerd?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Algebra

Volgens mij zit het probleem meer in het door elkaar halen van waardes...
Erikzzzz schreef: wo 02 okt 2013, 09:54
cos(-3/4π) geeft toch -1? > cos(-x)=cos(x) lijkt niet te kloppen
Neen:
\(\cos(-\frac{3}{4} \pi) = -\frac{\sqrt{2}}{2} = \cos(\frac{3}{4} \pi)\)
. Idem voor je sinus.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Algebra

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Algebra

Erikzzzz schreef: wo 02 okt 2013, 09:54
Echter als ik radialen in ga voeren kom ik niet uit op cos(-x)=cos(x) en sin(-x)=-sin(x)

als ik kijk naar de eenheidscirkel en ik plug in

cos(-3/4π) geeft toch -1? > cos(-x)=cos(x) lijkt niet te kloppen

sin(-3/4π) geeft toch +1? > sin(-x)=-sin(x) lijkt niet te kloppen
Wat doe ik verkeerd?
Wat heb je 'ingeplugd' ...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Algebra

Kijk eens hoe je via de eenheidscirkel de sinus en cosinus definieert, en ga nu aan de hand van de eenheidscirkel na dat sin een oneven en cos een even functie is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 546

Re: Algebra

Volgens mij gaat het fout bij TS bij het kijken naar de eenheidscirkel. 3/4 pi is niet driekwart omwenteling op de eenheidscirkel he ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Algebra

je schrijft: cos(-x)=cos(x) blijkt niet te kloppen.

hoe kom je daarbij

neem als voorbeeld eens x=60 graden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Algebra

Opmerking moderator

Laten we nu maar eens wachten op reactie van TS.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 47

Re: Algebra

Bedankt allemaal voor jullie reply. ik heb het antwoord/inzicht verkregen. Ik was mij meer op de x/-x aan het focussen dan op de sin=-sin waardoor het niet niet leek te kloppen. die "-" voor de rechter sin zorgde ervoor dat alles klopte. bedankt voor de tijd en moeite

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Algebra

Erikzzzz schreef: do 03 okt 2013, 13:04
Bedankt allemaal voor jullie reply. ik heb het antwoord/inzicht verkregen. Ik was mij meer op de x/-x aan het focussen dan op de sin=-sin waardoor het niet niet leek te kloppen. die "-" voor de rechter sin zorgde ervoor dat alles klopte. bedankt voor de tijd en moeite


Maar wat heb je nu 'ingeplugd' ...

Berichten: 47

Re: Algebra

x= -3/4π, dus -x = 3/4π

met sin(-x)=-sin(x) geeft dit sin(3/4π)=-sin(-3/4π) dus 1=-(-1) dus 1=1

Ik was in de war geraakt met de min tekens

Berichten: 546

Re: Algebra

De sinus van 3pi / 4 is geen 1, dus ik heb geen idee wat er fout gaat bij dat 'inpluggen' maar het klopt gewoonweg niet. de sinus van 3pi / 4 is sqrt(2) / 2 en de sinus van -3pi / 4 is -sqrt(2) / 2

Berichten: 47

Re: Algebra

Je hebt gelijk, ik bedoelde idd 1/sqrt(2) ipv 1 (standaard driehoek schuine en rechte zijde om gedraaid)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Algebra

Erikzzzz schreef: do 03 okt 2013, 21:55
Je hebt gelijk, ik bedoelde idd 1/sqrt(2) ipv 1 (standaard driehoek schuine en rechte zijde om gedraaid)


Maar wat bedoel je dan met 'inpluggen' ...

Berichten: 47

Re: Algebra

-3/4π

Reageer