wat is een secretie granula?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

wat is een secretie granula?

ik ben bezig met een biologie werkstuk voor school. en ik lees in een boek iets over een secretie granula bij export, maar ik weet niet wat dat is. dus als iemand het wel weet laat het me weten.

Berichten: 546

Re: wat is een secretie granula?

Ik zou het echt niet weten, maar ik weet wel wat ik in jouw geval zou doen:

Google is je beste vriend he ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: wat is een secretie granula?

Dit is een blaasje met een secreet erin (bv. een eiwit). In de onderstaande tekening benoemd als een secreetblaasje (12).

Deze tekening beeldt de celkern, het endoplasmatisch reticulum en het Golgi-apparaat af, aanwezig in een cel. Je ziet hier hoe het secreet daarna kan worden afgegeven door de cel, via 'versmelting' van de membraan van de secretiegranula met de membraan van de cel.

Afbeelding

Celkern, endoplasmatisch reticulum en golgi-apparaat. (1) Celkern. (2) Kernporie. (3) Ruw endoplasmatisch reticulum (RER). (4) Glad endoplasmatisch reticulum (SER, de S komt van Smooth). (5) Ribosoom op het RER. (6) Eiwitten die getransporteerd worden. (7) Transportblaasje. (8) Golgi-apparaat. (9) Cis-kant van het golgi-apparaat. (10) Trans-kant van het golgi-apparaat. (11) Cisternen van het golgi-apparaat. (12) Secreetblaasje. (13) Celmembraan. (14) Afgescheiden eiwitten. (15) Cytoplasma. (16) Extracellulaire ruimte

Uit: Wikipedia

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 19

Re: wat is een secretie granula?

dus een secreet is een soort van endosoom voor de export van de cel

een endosoom

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: wat is een secretie granula?

Neen, een secreet is iets dat wordt gesecreteerd. Zoals Dido al terecht aanhaalde kan dat een eiwit zijn.

Een eiwit wordt bijvoorbeeld geproduceerd in de cel en vervolgens opgeslagen in een blaasje (of vesikel). Nadien kunnen deze blaasjes verwijderd worden uit de cel door ze met het plasmamembraan te laten versmelten en hun inhoud in de 'omgeving' te lozen. Dit is proces noemt men secretie.

Een endosoom is ook een blaasje, maar dat wordt dan weer gebruikt om componenten uit de omgeving op te nemen. Wat dus net het tegenovergestelde van secretie is.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 19

Re: wat is een secretie granula?

oke bedankt ik denk dat ik het nu wel snap

Reageer