Springen naar inhoud

Mogelijk link tussen blauwalgen en het ontstaan van ALS

• Log in om te kunnen reageren

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2013 - 17:51

Vrij opzienbarend nieuws kwam ik vorige week tegen: er is mogelijk een correlatie tussen blauwalgen en de incidentie van ALS (amyotrofe lateraal sclerose), wat een andere draai geeft aan de pathogenese van deze verschrikkelijke ziekte.

Mogelijk kan dit verder onderzocht worden zodat een medicijn dichterbij komt. Tot op heden is ALS namelijk niet te behandelen en sterven de meeste patiënten binnen 5 jaar na de diagnose.

Het desbetreffende artikel:

http://www.abc.net.a.../26/3856265.htm
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 oktober 2013 - 22:29

Dat is zeker een interessant bericht. En die bevindingen zijn heel goed nader te onderzoeken. Blauwalgen en algenbloei komen ook hier voor.

Ik heb wat dieper gezocht, naar het artikel. In de samenvatting en inleiding van dat artikel (verder heb ik nog niet gelezen) kom ik geen woord tegen over blauwalgen.

Is het onderzoek wel goed in de media gekomen? En, zo ja, dan vraag ik me af hoe die giftige stoffen die blauwalgen zouden kunnen maken, zo ver en in hoge concentraties in het menselijk lichaam terecht zouden kunnen komen.

Abstract

Mechanisms of protein misfolding are of increasing interest in the aetiology of neurodegenerative diseases characterized by protein aggregation and tangles including Amyotrophic Lateral Sclerosis (ALS), Alzheimer’s disease (AD), Parkinson’s disease (PD), Lewy Body Dementia (LBD), and Progressive Supranuclear Palsy (PSP). Some forms of neurodegenerative illness are associated with mutations in genes which control assembly of disease related proteins. For example, the mouse sticky mutation sti, which results in undetected mischarging of tRNAAla with serine resulting in the substitution of serine for alanine in proteins causes cerebellar Purkinje cell loss and ataxia in laboratory animals. Replacement of serine 422 with glutamic acid in tau increases the propensity of tau aggregation associated with neurodegeneration. However, the possibility that environmental factors can trigger abnormal folding in proteins remains relatively unexplored. We here report that a non-protein amino acid, β-N-methylamino-L-alanine (BMAA), can be misincorporated in place of l-serine into human proteins. We also report that this misincorporation can be inhibited by l-serine. Misincorporation of BMAA into human neuroproteins may shed light on putative associations between human exposure to BMAA produced by cyanobacteria and an increased incidence of ALS.

Bron: Rachael Anne Dunlop, et al.: The Non-Protein Amino Acid BMAA Is Misincorporated into Human Proteins in Place of l-Serine Causing Protein Misfolding and Aggregation
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5820 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2013 - 22:59

In het abstract lees ik toch echt cyanobacteria (blauwalgen).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Wien Ee

Wien Ee

• >1k berichten
  • 3133 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 oktober 2013 - 23:05

Het is laat, ik heb er overheen gelezen. In de laatste zin staat het inderdaad genoemd.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures