Springen naar inhoud

Azipod lageren


  • Log in om te kunnen reageren

#1

BVM

    BVM


  • >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2013 - 18:00

Beste leden,

Voor een project op school ben ik de aandrijving van een kleine (circa 6m) elektrische boot aan het ontwerpen.

De boot wordt voortgestuwd doormiddel van een azipod. De motor zal in de boot geplaatst worden, de haakse overbrengingskast in de azipod zelf.
De motor en overbrengingskast zijn doormiddel van een stuuras aan elkaar verbonden. In de stuuras loopt de aandrijfas.

Voor de motor is een aparte motorophanging ontworpen ( nog niet helemaal af). Deze motorophanging moet vrij kunnen ronddraaien, omdat hier de stuuras aan vast zit waarmee gestuurd kan worden.

Nu ben ik dus bezig met het gedeelte waar de motorophanging op komt te draaien. Tevens het gedeelte dat strakst vast zit aan de romp van de boot. Door dit gedeelte (noem het maar de montagebeugel van het geheel) loopt dus de stuuras. Deze moet gelagerd worden (axiaal).

Nu was ik benieuwd naar de ideeën die jullie misschien hebben om dit gedeelte te lageren.

Ik zat zelf te denken aan 2 bloklagers. Eén zo dicht mogelijk bij de romp en eentje bovenin de montagebeugel. De krachten zijn voor axiaal door de waterweerstand tegen de azipod dus ik heb zelf het idee dat een lager tussen motorophanging en het stilstaand gedeelte niet nodig is.

Het is een hele lap tekst. Zodra ik de mogelijkheid heb om een tekening bij te voegen doe ik dat.

Alvast bedankt voor de reacties!

groetjes,
Berry

Veranderd door BVM, 03 oktober 2013 - 18:01


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5374 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 oktober 2013 - 23:00

Mijn eerste idee zou zijn een axiaal (taats) lager om het gewicht van het geheel op te vangen en twee vrij schuivende radiale bloklagers, tenminste, als de kracht omhoog altijd lager is dan de massa van het geheel.
Mogelijk zijn de axiale krachten gering, en kan een vast radiaal groeflager die al opvangen, samen met een vrij schuivend radiaal lager.
Als er grotere axiale krachten in beide richtingen optreden wordt zou je kunnen denken aan twee vaste kegellagers in x opstelling boven en een vrij schuivend radiaal lager onder. Maar alles onder voorbehoud omdat ik de omschrijving mogelijk verkeerd interpreteer. Zie ook dit artikel over lagering.

Een schetsje en wat maten/krachten/gewichten zou dus welkom zijn.
Motus inter corpora relativus tantum est.

#3

BVM

    BVM


  • >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2013 - 09:30

Ik zie net dat er een foutje staat in mijn beschrijving. De krachten zijn vooral radiaal ipv axiaal.\

Het gewicht dat de lagers zouden moeten dragen had ik aanvankelijk geschat op 10 kg (motorophanging, motor). Maar de hele azipod hangt natuurlijk ook vast aan deze lagers waardoor deze een stuk meer moeten dragen.

Het geheel kom dan rond de 15 a 17 kg te zitten, schat ik. (overbrengingskast, schroef, stuuras).

Zouden in dit geval 2 bloklagers voldoende zijn om het geheel vast te houden? (mbv de schroefjes).

(Schets volgt, kom er net achter dat ik een url`tje moet invoeren, die heb ik niet)

#4

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5374 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 oktober 2013 - 13:26

(Schets volgt, kom er net achter dat ik een url`tje moet invoeren, die heb ik niet)


Kies in het antwoordvenster rechtsonder voor "Uitgebreid bewerken" In dit venster kan je meer, zoals linksonder mbv de knop "Bestanden kiezen", een afbeelding (Gif,Jpg,Png) aan een bericht toevoegen.

Of radiale lagers voldoende zijn om de axiale krachten op te kunnen vangen hangt natuurlijk ook af van de bewegingen van de boot. Als die bij grotere snelheid op de golven klapt, kunnen de optredende krachten wellicht te groot worden. Maar waarschijnlijk moet je toch al dermate grote lagers gebruiken dat dit geen probleem is.
Motus inter corpora relativus tantum est.

#5

BVM

    BVM


  • >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 oktober 2013 - 08:28

schets.jpg

paarse pijl = motor
blauwe pijl = motorophanging
rode pijl = montagebeugel
De grijze streep moet de onderkant van de boot voorstellen.

Het bootje gaat alleen varen in rustige kanaaltjes dus ik verwacht geen grote golven die voor grote klappen gaan zorgen.

#6

BVM

    BVM


  • >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 oktober 2013 - 18:19

Ik ben nu zelf meer naar de glijlagers aan het kijken. De ruimte (hoogte) in de boot bedraagt maximaal 33 cm. Wanneer je dan grote bloklagers gaat gebruiken wordt het wel heel krap. De glijlager kan maximaal 9 cm lang worden.

Het vastzetten gebeurd dan via 2 van die ringetjes waarvan ik de naam nu kwijt ben. Eentje onder in de romp net boven de kering en eentje tussen motorophanging en glijlager.

Veranderd door BVM, 09 oktober 2013 - 18:19


#7

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5374 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 oktober 2013 - 19:14

Ik denk dat je een asborgring bedoelt:

borgring.gif

Glijlagers hebben het voordeel beter tegen de natte omstandigheden te kunnen.
Ik denk wel dat het verstandig is om tussen glijlager en asborgring een (rvs) ring te leggen zodat de borgring niet direct op de lagerflank ronddraait.

En natuurlijk een nette vlakke groef in de as, op de juiste maat voor de borgring maken.
Motus inter corpora relativus tantum est.

#8

BVM

    BVM


  • >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2013 - 10:31

Ja die bedoelde ik.
Een ring ertussen lijkt mij inderdaad verstandig, gaat anders erg schuren lijkt mij.

Ik heb even een screenshotje gemaakt van een doorsnede voor een duidelijk beeld.

Er zitten nu 2 kortere glijlagers in. Dan kan er nog met de hoogte worden gevarieerd.

Bijgevoegde miniaturen

  • doorsnede.jpg

Veranderd door BVM, 10 oktober 2013 - 10:32


#9

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5374 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 oktober 2013 - 12:58

Je zou het bovenste glijlager ook als taatslager kunnen benutten, en alleen aan de onderzijde een asborgring gebruiken. Hoe dicht je de zaak onderin af?
Motus inter corpora relativus tantum est.

#10

BVM

    BVM


  • >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 12 oktober 2013 - 11:58

Bovenste glijlager zou je inderdaad als taatslager kunnen gebruiken, dan maak je hem vast aan de stuuras. Moet nog even kijken wat het verstandigste is. Hij moet namelijk, mocht het nodig zijn, ook helemaal uit elkaar gehaald kunnen worden. Nu zit die nog vast met 2 borgringetjes met een RVS schijfje ertussen.

Op alles waterdicht te maken is er onderin ruimte vrijgehouden voor een asafdichting.

Veranderd door BVM, 12 oktober 2013 - 11:58


#11

Michel Uphoff

    Michel Uphoff


  • >5k berichten
  • 5374 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 oktober 2013 - 14:44

dan maak je hem vast aan de stuuras


Weet niet zeker hoe je dit bedoelt, maar als het er op neer komt dat het volle gewicht aan de kraag van het glijlager komt te hangen, is dat een slecht plan. (Sinter)brons is bros en kan weinig trekkrachten aan, drukkrachten daarentegen weerstaat het uitstekend.

Ik zag het bovendeel van de constructie gewoon een stukje dalen tot het op de kraag van het glijlager rust = louter drukkrachten.

De glijlagers hoeven niet zo lang te zijn, dat geeft meer kans op wringing en is duurder. Gekraagde glijagers met ingebouwde smeerstiften zijn denk ik in dit geval ideaal. Onderhoudsarm en lange levensduur, deze bijvoorbeeld:

Image1.jpg
Motus inter corpora relativus tantum est.

#12

BVM

    BVM


  • >25 berichten
  • 30 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 november 2013 - 15:57

Of het mogelijk is het bovenste deel op de kraag te laten rusten zou ik nog moeten bekijken. De stuurs wordt namelijk aan de onderkant van het bovenste deel vast gelast waardoor je het geheel niet netjes op de kraag kan laten rusten (lasnaad).

Die glijlagers met smeerstiften zien er goed uit en zal meenemen in het ontwerp.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures