[scheikunde] Alternatieve methode voor opstelling lewis formules.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Alternatieve methode voor opstelling lewis formules.

Hallo,

Mijn boek hanteerde een andere methode op lewisformules op te stellen. Hier werd mij een alternatieve methode aangeboden om de echte lewisformules op te stellen. Ik heb heel de tijd dat ik in school zat de methode van de school gebruikt, terwijl deze methode niet de "echte & correcte lewisformules" bekomt:
1.3 Lewisformules

Het opstellen van Lewisformule gebeurt best stapsgewijs. We illustreren dat voor een molecule N25O.

a Teken het skelet van de formule. Hierbij zijn gelijksoortige atomen meestal niet aan elkaar gebonden.

Afbeelding

b Plaats door middel van stippen (ongepaarde electronen) en strepen (electronenparen) de valentie-electronen van elk atoom.

Afbeelding

c Gebruik de ongepaarde electronen om gewone atomenbindingen te vormen.

Afbeelding

d Gebruik de vrije electronenparen van de stikstofatomen voor de vorming van datief-atomen bindingen met zuurstofatomen.




Afbeelding
Zoals ik al eerder zei heeft Marko mij een alternatieve methode aangeboden die ik nog niet compleet onder de knie heb. Kan ik dan niet bij de methode van de school gewoon de pijlbindingen vervangen door "geenpijlbindingen" en de formele ladingen erbij zetten, dan bekom ik toch ook de correcte lewisstructuur:

Afbeelding

Ik heb hetzelfde geprobeerd bij SO2 en ik heb mijn vermoeden dat dit ook werkt:

Afbeelding

Kan iemand mij alsjeblieft zeggen of ik dit ook kan gebruiken?

Hartelijk bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Alternatieve methode voor opstelling lewis formules.

Voor H3O+ werkt het ook als ik in de structuur die ik bekom via de schoolmethode de pijlen vervang door normale bindingen en dan normale formele ladingen zet dan kom ik ook de correcte lewisstructuur uit, mag ik het dan zo doen?:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Alternatieve methode voor opstelling lewis formules.

Je mag het op zoveel manieren doen als je wil. Zolang je deze manier niet gebruikt kan niemand je garanderen dat jouw methode juist zal zijn.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Alternatieve methode voor opstelling lewis formules.

Kun je uitleggen hoe je stap b van de methode van jouw school toepast bij H3O+?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Alternatieve methode voor opstelling lewis formules.

Bedankt allebei :) ,

Omdat H3O+ een electron mist moeten we een electron verwijderen uit een atoom. Hier is de lading positief dus kijken we naar het atoomsoort dat het gemakkelijkst een electron afgeeft oftewel het atoomsoort dan het minst elektronegatief is en dat is H. Dus we verwijderen een electron uit een van de waterstoffen! En we bekomen:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Alternatieve methode voor opstelling lewis formules.

Als je me belooft dat je een structuur met die pijlen erin nooit meer een Lewis-structuur noemt, mag je het van mij zo aanpakken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Alternatieve methode voor opstelling lewis formules.

Erg bedankt marko! Mijn leraren zeiden dan ook van dat je die pijlbindingen mocht vervangen door bindingen zonder pijlen, dat is wat ze zeiden. Nu ik dit zelf heb gedaan zonder te herinneren dat ze dit zeiden, herinner ik het me opeens. Zo is dit natuurlijk wel gemakkelijker, want je tekent gewoon de atomen en verbindt ze met elkaar waarna je de bindingen gewoon vervangt, maar ze hebben nooit gezegd dat het compleet 2 verschillende dingen zijn en dat de structuren met pijlen geen lewisstructuren zijn! Ik iedereen die ik ken van mijn school gevraagd of ze dit weten en niemand wist het!!

Heel grappig hoe sommige leraren hier zo lichtjes over gaan.

Reageer