aangeboden: planten/monsters uit Nordaustlandet (NO Spitsbergen)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

aangeboden: planten/monsters uit Nordaustlandet (NO Spitsbergen)

Hallo!

Volgende zomer ga ik met een aantal vrienden een trektocht maken over Nordaustlandet, een met ijskappen bedekt eiland ten NO van Spitsbergen (Svalbard). Er komt zelden een sterveling en we zullen tot boven 80 graden NB komen. Omdat zelfs daar planten en mossen groeien EN niet iedereen daar zomaar komt, wil ik best monsters meenemen voor de mensen die daar een serieus onderzoek naar doen/willen doen. Dit geldt natuurlijk ook voor schelpen.

Ik dacht, ik zeg 't maar :)

Bart

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: aangeboden: planten/monsters uit Nordaustlandet (NO Spitsbergen)

Hoe vriendelijk je voorstel ook bedoeld mag zijn, ik vrees dat daar niet veel reactie op zal komen. Om wel die redenen:
  1. Als men daar serieus onderzoek op wil doen gaat men niet vertrouwen op iemand die met vrienden een trektocht gaat maken. Die plantjes of stalen moeten na isolatie onder strenge condities bewaard worden en dat moet allemaal heel goed gedocumenteerd worden. Een paar dagen in een rugzak zullen daar niet bijhoren ;) . Ik denk daarom dat een serieus bioloog zelf met zijn onderzoeksteam naar zo'n gebied zal trekken.
  2. Verder staan er beperkingen op de import van planten materiaal in Nederland aan België. Ik kon niet onmiddellijk iets specifiek vinden, maar als je het doet informeer je dan goed!
Algemene tip: trek niet zomaar iets uit de grond zonder dat je weet wat het precies is. Misschien is het een zeldzaam species of misschien is het iets dat uiterst traag groeit en waarbij eerst vele jaren voorbij moeten gaan voor het zich kan reproduceren.

Hoe dan ook ga je waarschijnlijk een fantastische reis maken. Ik ben zelf een beetje actief in de bergsport en dergelijke trektochten zijn echt levenservaringen!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer