Berekening druk die houtklover afgeeft.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Berekening druk die houtklover afgeeft.

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en hoop hier misschien een antwoord te krijgen op de vraag hoeveel druk mijn ( pas ) gekochte houtklover af moet of kan geven.

Voor mijn gevoel voldoet de werking niet aan de bouw.

Ik heb een elektromotor met de volgende gegevens.

Output = kw 3.0

Rev min = 2850

Volt = 380 - 420

A = 5.8

H= 50 Phase 3

Rating = CMR

Een oliepomp met de volgende gegevens

Rexroth 0517 525 515 302.

Zie tech spec op volgende link. Ik zou zo niet weten wat er van belang is.

http://www.boschrexroth-us.com/country_ ... 012-02.pdf

De drukcilinder is:

70 diameter

520 lengte

Zijn er meer gegevens nodig dan zal ik zeker trachten deze te achterhalen.

Ik ga er van uit dat de druk niet genoeg is, en kan pas verder zoeken naar een oorzaak als ik helder heb dat de machine te weinig afgeeft.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (93.61 KiB) 3167 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Berekening druk die houtklover afgeeft.

De druk kan zo niet berekend worden, daar is minimaal de werksnelheid voor nodig en dan wordt het nog een ruwe schatting. Er is geen merknaam bekend en geen handleiding en/of technische gegevens?

Andere houtklovers die ik tegen kom kunnen de volgende druk leveren:

1500 Watt: 4 ton

2200 Watt: 5 ton

4500 Watt: 10 ton

Als dat een beetje maatgevend is, zou je bij 3000 Watt een ton of 6-7 verwachten.

Berichten: 6

Re: Berekening druk die houtklover afgeeft.

Michel,

Bedankt voor je reactie.

Wat bedoel je met werksnelheid en moet zich dat verhouden tot afgeven van de druk.

Helaas haal ik zeker geen 4 bar druk. (jij geeft aan ton) kom er bij kleine stukken wel door maar pak ik grotere stukken die vorig jaar gedaan zijn met een gehuurde klover van 4 bar dan blijft hij hangen.

Had wel research gedaan en kwam ook minimaal op jou getal uit.

Klover heeft geen merknaam. Lijkt een zelfbouw, op zich een lekker machientje alleen wil ik meer kracht er op hebben. Daarom zal ik ergens moeten beginnen om te achterhalen waar de fout zit. Electromotor lijkt mij sterk genoeg. Oliepomp durf ik niets over te zeggen. En de cilinder ziet er goed uit.

Ik wil graag onafhankelijk metingen doen, waar en hoe kan ik het best beginnen is nu mijn vraag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Berekening druk die houtklover afgeeft.

Met die druk bedoel ik de maximale perskracht van de klover volgens de spec's van de fabrikanten die ik doorliep.

Een oliedruk van 4 bar lijkt mij erg weinig. Je zegt dat er een cilinder is van 7 cm, ik neem aan dat dat de diameter van de zuiger is. Dan is het oppervlak ongeveer 38 cm2 en bij 4 bar de perskracht dan 152 kg. Dat is veel te weinig.

De pomp die er in zit levert volgens de specs een nominale druk van 280 bar, voldoende voor een perskracht van 10 ton bij een zuiger van 7cm diameter. Maar dat zal in de praktijk vast een stuk minder zijn.

Berichten: 6

Re: Berekening druk die houtklover afgeeft.

Ik heb de cilinder buitenmaats genomen, die was 7cm. Laten we het houden op een zuiger van 6 cm.

Nu las ik de wet van Bernoulli dat e.e.a. wel van belang kan zijn met snelheid en verlies. Maar ook dat de olie dan weer belangrijk is.

Doe er nu niet verkeerd aan om een cilinder van 8 cm of meer te monteren en dan zien wat hij doet. Al is dit alleen maar om op de goedkoopste manier te beginnen de eventuele verschillen te kunnen zien.

Heb al een cilinder op het oog, ook omdat ik zelf als project er eentje naast wil bouwen.

Persoonlijk ben ik bang dat de oliepomp niet de 280 bar brengt. Heeft bij de vorige eigenaar in een nogal klungelige constructie gehangen. Waardoor hij niet gestroomlijnd liep. Het pompje bewoog nogal bij maximale druk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Berekening druk die houtklover afgeeft.

Je zou de perskracht in kunnen schatten als je de diameter van de zuiger weet en de snelheid waarmee deze zich verplaatst bij persen. Zit de motor direct op de pomp gemonteerd 1:1, of is er een overbrengingsverhouding (tandwielen of V-riem e.d.), en zo ja wat is de verhouding rotaties motor-pomp dan. Op basis van deze gegevens kan dan wat gerekend en geschat worden.

Maar mogelijk is de pomp niet goed, wat bedoel je met 'bewoog nogal' ? Toch niet de as die je zag bewegen tov het pomphuis? Zo ja, dan is die pomp vrijwel zeker slecht en lekt intern mogelijk.

Berichten: 6

Re: Berekening druk die houtklover afgeeft.

De oliepomp was niet op een manier bevestigd die goed was, heb een foto waarin je kan zien dat de steun voor een andere pomp gemaakt was. Ze hebben zelfs een stuk uitgeslepen om de nieuwe er op te zetten. Bij maximale druk zag je de pomp helemaal bewegen wat zeker frictie opleverde. Heb een nieuwe steun laten maken en loopt dit zeker nu weer gestroomlijnd.

Ga de oliepomp aan een inspectie onderwerpen en hoop het euvel te kunnen zien. Zit ik nog met de snelheid, aantal Max omwentelingen van de motor is 2850 /min en zit 1 op 1 op de as van de pomp dmv van soort tandwiel. Kan je nog net zien op de foto.

Pomp mag tot 3000 omw/min. De zuigerdiameter houd ik op 6 cm. De snelheid is zeker hoog wat juist als prettig ervaren wordt. Hoe kan je hier verandering in aanbrengen, minder snelheid en meer druk.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (256.82 KiB) 3134 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Berekening druk die houtklover afgeeft.

Als ik op basis van de pompgegevens uitga van de pomp met het laagste debiet per rotatie (4 cm3), dan kom ik met gegeven toerental bij 1:1 op 190 cm3/s. De zuiger met een oppervlak van 28,3 cm2 zou dan per seconde bijna 7 cm opschuiven en dus ongeveer 7 seconden over een hele slag doen.

Klopt die tijd ongeveer?

Als dat zo is, dan kan bij de gevonden 0,19 dm3 per seconde de theoretisch maximale perskracht volgens

P (kW) = Druk (bar) x debiet (dm3/s) / 10

worden bepaald op: 158 bar * 28,3 cm2 = 4,47 ton

Dit is natuurlijk te hoog want er zullen verliezen optreden (rendement motor en verliezen in pomp, zuiger en slede), een redelijke schatting lijkt mij dan 3,5 ton. En dat valt een beetje tegen.

Probleem is dus waarschijnlijk dat men geen overbrenging tussen motor en pomp heeft aangebracht, danwel een te kleine zuiger heeft gekozen, danwel een pomp met een te groot debiet. Daardoor verplaatst de zuiger natuurlijk lekker snel, maar is de perskracht lager. Een zuiger met een diameter van 8 cm (buitenmaat zal dan ergens rond 10 cm liggen) zou op ruim 6 ton komen, en dan is een overbrenging ook niet nodig. Is de pomp slecht dan zou je kunnen kijken naar een pomp met een debiet van pakweg 2 cm3/s, en de huidige cilinder blijven gebruiken.

Schuift de zuiger echter in minder dan 7 seconden helemaal uit, dan is er een pomp met een nog hoger debiet dan 4cm3perslag toegepast. Dan wordt de perskracht nog lager, waarschijnlijk kan je die dan zelf adhv dit voorbeeld uitrekenen.

Berichten: 6

Re: Berekening druk die houtklover afgeeft.

Michel,

Ik heb de volgende link gevonden en die geeft heel veel inzicht in hydrolische opbouw en werking.

Ga daar op verder studeren.

http://users.telenet.be/vanwaeyenberge/ ... AULICA.pdf

Ik ben tot nu zeker wel geholpen. Nieuwe pomp moet er wel komen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Berekening druk die houtklover afgeeft.

Kijk dan ook eens hier voor dual stage pompen. Vooral de cbn-080 met 2,1 cm3 per omwenteling voor de hoge druk lijkt mij bij de huidige zuiger goed passend. Met 210 bar kom je dan aan een benodigd netto vermogen van 2200 Watt en een perskracht van ongeveer 6 ton.

Deze pompen zijn zeer geschikt voor klovers omdat ze eerst snel en onder lagere druk persen, en automatisch overgaan naar trager en hogere druk.

Wel controleren of de slangen en de cilinder deze hogere druk aankunnen.

Berichten: 6

Re: Berekening druk die houtklover afgeeft.

Michel, ik ga me eerst maar op alle berekeningen storten en zien dat ik dmv de sommetjes wat aanpassingen ga doen.

De klover qua opzet werkt fijn, dus die komt wel weer in orde mede door de adviezen. Bedankt.

Reageer