Het effect op druk en temperatuur van gas als het aantal moleculen vergroot en het volume constant is?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Het effect op druk en temperatuur van gas als het aantal moleculen vergroot en het volume constant is?

In kader van een project wil ik de verandering van de luchtdruk en de lucht temperatuur in een gesloten container berekenen wanneer het aantal moleculen vergroot (door met een fiets pomp lucht de container in te pompen). (De warmte overdracht via de container wanden kan ik berekenen als ik de verandering in temperatuur weet). (De container zet zicht verwaarloosbaar uit). Het gas is lucht.

De in ideale gas wet: p*V=n*R*T

V1=V2=V=1 dm3

n1=0,046 mol

n2=0,092 mol

R1=R2=R=8,314472 J K-1 mol-1

T1=293 K

p1=100000 Pa

T2=?

p2=?

dus: (p1*V)/(n1*R*T1)=(p2*V)/(n2*R*T2)

dus: (p1)/(n1*T1)=(p2)/(n2*T2)

als 2*n1=n2 wordt de temperatuur dan factor twee lager (lijkt me onlogisch)? Of wordt de druk dan factor twee hoger? Of gebeurt het beide een beetje; en zijn die veranderingen lineair verbonden?

Kan ik überhaupt de ideale gaswet wel gebruiken? En is R1=R2 wel correct?

Ik snap het niet. Wie snapt het wel?

Bij voorbaat veel dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Het effect op druk en temperatuur van gas als het aantal moleculen vergroot en het volume constant is?

Dit ziet er goed uit,

Wanneer iets warm wordt zet het uit. Als de druk constant blijft terwijl er meer massa bij komt,

moet de temperatuur dalen.

De druk zal vooral hoger worden, en de temperatuur zal maar een klein beetje iets doen.

Stel dat je de druk 1 bar zou houden en meer massa zou toevoegen, dan zou de temperatuur moeten dalen.

Je krijgt een vergelijking met twee onbekenden, eind temperatuur en eind druk.

Hiervan ga je er 1 meten.

Met zulke kleine getallen zou ik de luchtdruk beter bepalen.

En hoe ga je 1,38 gram lucht toevoegen met een fietspomp?

Berichten: 2

Re: Het effect op druk en temperatuur van gas als het aantal moleculen vergroot en het volume constant is?

Bedankt voor de reactie,

Als ik het dus goed begrijp is effect van meer moleculen (in een constant volume):
kwasie schreef: di 15 okt 2013, 10:37
De druk zal vooral hoger worden, en de temperatuur zal maar een klein beetje iets doen.
Is het verband tussen de hoeveelheid stijging van druk en de hoeveelheid stijging van de temperatuur bekend? Of kan men dit alleen meten

Ik heb geen beschikking over meet apparatuur.
kwasie schreef: di 15 okt 2013, 10:37
Hiervan ga je er 1 meten.

Met zulke kleine getallen zou ik de luchtdruk beter bepalen.
Is het mogelijk om dit theoretisch te benaderen, of met software te simuleren?
kwasie schreef: di 15 okt 2013, 10:37
En hoe ga je 1,38 gram lucht toevoegen met een fietspomp?
De dichtheid van lucht is ongeveer 1,3 g/dm3. Een normale fietspomp is ongeveer 30cm lang 3cm breed. Dus heeft een inhoud van ongeveer 0,2dm3. Dus na 5x pompen kan men 1 liter lucht ofwel 1,38 gram lucht toevoegen toch? Tenzij de druk zo hoog wordt dat de fietspomp het niet meer aan kan. De sterkste fietspomp die ik heb gevonden kon 12 bar genereren.

De waardes die ik in de vraag had gezet zijn benaderingen van wat ik denk te gaan gebruiken, maar ze zullen veranderen als het niet werkbaar blijkt (dus als bijvoorbeeld de hoeveelheid druk niet met een fietspomp gegenereerden kan worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: Het effect op druk en temperatuur van gas als het aantal moleculen vergroot en het volume constant is?

Ik kan geen zinnige uitspraak doen over hoeveel de temperatuur en druk zich gaan schikken om de waarde gelijk te houden.

De luchtdruk kun je met een barometer meten, 1 atmosfeer kan per dag nogal verschillen.

En een fietspomp is gemaakt voor fietsbanden, die zal wel wat lekken tijdens het pompen e.d.

Je zou iets van een gaatje kunnen boren en een thermometer erin stoppen en dat weer opvullen?

Of misschien beter, er zijn fietspompen die een druk meter hebben, zodat je netjes je fietsbanden tot 2 bar kan oppompen.

Reageer