Springen naar inhoud

wat zijn virtuele deeltjes

• Log in om te kunnen reageren

Zeilen01

Zeilen01

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2013 - 13:33

Ik heb nooit begrepen dat we een foton dat van het ene elektron naar het andere elektron gaat een virtueel foton noemen. en bij de andere kracht ook virtuele bosonen. waarom virtueel?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

mick de ruiter

mick de ruiter

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 oktober 2013 - 18:23

Je moet dit zien op de schaal van quantumfluctuaties. Deze deeltjes neem je niet waar maar spelen wel hun rol in de Feynmandiagrammen, speciaal die met een loop. Zijn ze er echt? Dat is maar de vraag. Wanneer je renormaliseert poets je er eigenlijk oneindig veel weg. Je kunt ze dus kennelijk tegen elkaar weg laten vallen. Vandaar de term virtuele deeltjes.

Zeilen01

Zeilen01

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2013 - 08:37

als je nou bijvoorbeeld een virtueel boson neemt zoals een virtueel W- boson die kan niet vervallen in 2 echte deeltjes zoals een neutrino en een elektron. dan zou het een echt boson moeten zijn. dat snap ik eigenlijk niet. hoe kan een virtueel boson 2 echte deeltjes maken?

mick de ruiter

mick de ruiter

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 oktober 2013 - 09:31

Je zult voor een waarneembaar proces álle Feynmandiagrammen voor dat proces in beschouwing moeten nemen. Je moet dus niet naar slechts één diagram waarin de intermediaire deeltjes virtueel zijn kijken.

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2013 - 13:35

Een virtueel deeltje heeft de eigenschap dat zijn energie en impuls twee onafhankelijke variabelen zijn. Wat technischer: het deeltje ligt niet op zijn massa schil. Voor niet virtuele (reële) deeltjes zijn de energie en impuls wél van elkaar afhankelijk; energie en impuls liggen op de massa schil.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

descheleschilder

descheleschilder

• >1k berichten
  • 1165 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 december 2013 - 21:43

Het is dus niet zo dat een virtueel foton (of bijvoorbeeld een gluon dat de kleurkracht overdraagt) niet echt bestaan. Ze bestaan weldegelijk. De kwantum elektrodynamica (de kwantumveldentheorie voor de e.m. kracht) werkt voor vrije elektronen of positronen (voor gebonden toestanden van geladen deeltjes werkt de niet relativistische kwantummechanica beter m.b.v. de Schrödingervergelijking) die een kortstondige reactie (door middel van een uitwisseling van een foton (zie ook de Feynmann diagrammen)) aangaan waarna ze weer vrij verder reizen (Natuurlijk in een andere baan als voor de reactie). Deze kortstondige reactie zorgt ervoor dat de energie en impuls van een virtueel deeltje (of beter gezegd E2-p2c2) elke waarde kunnen aannemen, terwijl voor een vrij deeltje E2-p2c2=m2c2 (de relatie tussen E en p in de speciale relativiteitstheorie) Hoe verder een virtueel deeltje van zijn massa schil ligt, hoe korter het bestaat. Een reëel deeltje ligt heel dicht bij zijn werkelijke massa en je zou dus kunnen zeggen dat een reëel deeltje een deeltje is dat lang genoeg bestaat zodat het vrijwel óp zijn massaschil ligt.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures