[biologie] E. Coli bacteriën isoleren voor profielwerkstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

E. Coli bacteri

Hallo,

Voor het praktische gedeelte van mijn PWS moet ik E. Coli bacteriën laten vermenigvuldigen, vervolgens isoleren en daarna verder kweken totdat ik zeker een "schone" kolonie heb. Ik heb agar agar bodems met een indicator die omslaat wanneer de E. Coli bacterie er op groeit. Ik weet echter niet precies hoe ik dit het beste kan doen. Iemand hier een idee, tips of sites met voorbeelden oid?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: E. Coli bacteri

Zonnestraaltje schreef: zo 06 okt 2013, 17:49
Ik heb agar agar bodems met een indicator die omslaat wanneer de E. Coli bacterie er op groeit.
Heb je daar details van? Ik kan fout zijn, maar dat lijkt me niet te bestaan.

Wat je eigenlijk wil doen is een reincultuur maken van E. coli. Op de wikipedia pagina lees je wat algemene informatie omtrent het maken van een reincultuur. Kijk ook zeker eens naar deze website, en dan vooral naar de 'action maze' link onderaan de pagina, die is heel interessant.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 6

Re: E. Coli bacteri

Dat van die bodems heb ik me laten vertellen door mijn begeleidster, dat zou ik dan morgen op school aan haar moeten vragen. Ik zal de sites bekijken, hartstikke bedankt!

Berichten: 6

Re: E. Coli bacteri

Kravitz schreef: zo 06 okt 2013, 21:13
Heb je daar details van? Ik kan fout zijn, maar dat lijkt me niet te bestaan.
Ik ben zojuist langs mijn begeleidster geweest en zij heeft gezegd dat we MacCONKEY-agar gebruiken. Hierin zit neutraalrood en en kristalviolet. Het slaat om bij een bepaalde zuurtegraad zei ze, maar ik snap niet helemaal hoe ze dan de link legt tussen het aantonen van de E. Coli en deze zuurtegraad.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: E. Coli bacteri

Ik heb het even opgezocht en die MacCONKEY-agar is gebaseerd op lactose fermentatie. In het medium zit een bepaalde hoeveelheid lactose die door een (grote) groep bacteriën kan worden omgezet. Bij deze fermentatie worden zuren geproduceerd die de agar van kleur doen veranderen (de pH daalt waardoor de indicator van kleur kan veranderen).

Het is echter niet zo dat op die MacCONKEY-agar enkel E. coli groeit. Door middel van de lactose test kan je bacteriën onderscheiden die lactose fermenteren van deze die dat niet kunnen. Jammer genoeg zijn er meer bacteriën, buiten E. coli, die deze eigenschap hebben. Je kan dus nooit met zekerheid zeggen dat een kolonie op je plaat een E. coli is. Dat is ongeveer wat ik bedoelde met "dat bestaat niet". Tot op heden, en waarschijnlijk nooit, bestaat er een medium waar enkel E. coli op groeit.

Niet tegenstaande bovenstaande is het wel goed dat je zo'n bodem gebruikt. Op die manier verklein je al aanzienlijk het aantal bacteriën dat anders voor een mogelijke E. coli zou doorgaan. Eventueel zou je dan verder onderzoek kunnen doen en afzonderlijke kolonies trachten te identificeren (bijv. dat is een E. coli en dat is een Enterobacter blablabla ;) ).
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 6

Re: E. Coli bacteri

Oké super, hartstikke bedankt! Zo kom ik al een heel eind verder ja haha. :D
Kravitz schreef: ma 07 okt 2013, 11:54
Eventueel zou je dan verder onderzoek kunnen doen en afzonderlijke kolonies trachten te identificeren (bijv. dat is een E. coli en dat is een Enterobacter blablabla ;) ).
Dit is zeker lastig om alleen met het blote oog te zien? Ik weet namelijk niet zeker welke middelen wij op school hebben om dit verder te onderzoeken..

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: E. Coli bacteri

Ja, dat is lastig om met het blote oog te zien, eigenlijk is het ook onmogelijk. Wat je kan doen is ze onder de microscoop proberen te bekijken. Maar echt geavanceerde technologie ga je enkel aan universiteiten en in specifieke labo's vinden.

Graag gedaan, als je nog vragen hebt weet je ons te vinden!
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer