Optrekpunt constructie wijzigen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 14

Optrekpunt constructie wijzigen

Hallo.

De situatie: 2 constructies moeten uit elkaar schuiven, dmv een staalkabel en een lier. delen worden geleid door rollen, voor de eenvoudigheid van de tekening niet in getekend.

Tekening bijgevoegd van de huidige situatie en nieuw idee. Probleem met de huidige situatie is dat het deel wat omhooggetrokken wordt scheef trekt, en niet voldoende gecorrigeerd kan worden door de geleidingsrollen. Idee is nu om een balk eronder te lassen met op de hoeken een katrol, en dan de staalkabel aan het buitenste deel te bevestigen.

Vraag: Wordt het deel dan nu rechtstandig omhoog getrokken of zal het nog scheeftrekken aan de kant van de lier?

Dat er nu dubbel zoveel gelierd zal moeten worden en dat op de lier de helft van de kracht komt begrijp ik.
mast.jpg
mast.jpg (57.46 KiB) 250 keer bekeken

Berichten: 232

Re: Optrekpunt constructie wijzigen

Fendtgek schreef: ma 07 okt 2013, 09:37
...

Vraag: Wordt het deel dan nu rechtstandig omhoog getrokken of zal het nog scheeftrekken aan de kant van de lier?

...
In theorie wel, maar mijn gevoel zegt dat e.e.a. afhankelijk is van de wrijving nieuw aan te brengen katrollen en de hijssnelheid.

Het is in ieder geval stukken beter dan de huidige situatie
Fendtgek schreef: ma 07 okt 2013, 09:37
...

Dat er nu dubbel zoveel gelierd zal moeten worden en dat op de lier de helft van de kracht komt begrijp ik.
Correct.

Reageer