Koper vs aluminium

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Koper vs aluminium

Beste leden,

Ik ben Daan ik hou mij dagelijks bezig met elektrische voeding voor huishoudens, bedrijven en degelijke. Logisch hierbij sluiten wij kabels aan waarbij wij gebruik maken van 2 soorten kern materiaal, namelijk koper en aluminium. Nou word bij mij op mijn werk vaak geroepen dat koper aluminium op eet. Daarom zullen wij nooit een koperen kern en aluminium kern zo monteren dat deze tegen elkaar aan liggen.

nou vraag ik mij af als we dit wel doen wat er precies gebeurt met de materialen en als het koper het aluminium aantast hoe komt dit? heeft het te maken met een electrische spanning (vorm van electrolyse)? De hoogste spanning die wij gebruiken, als we de kernen tegen elkaar aan zouden monteren, is 230V wisselspanning. Is er dan ook nog een verschil tussen wissel en gelijk spanning?

komt dit ook voor als er helemaal geen electrische spanningen aanwezig zijn?

bvd

Daan
Bijlagen
Cu Al.jpg
Cu Al.jpg (19.5 KiB) 723 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Koper vs aluminium

Dit verschijnsel heet galvanische corrosie. Google staat er vol van. Dit heeft niets te maken met de spanning die er opzit (230/400/690/... Volt), maar met het potentiaalverschil die beide materialen tov. elkaar vertonen wanneer ze beiden in een geleidend medium zitten (in de grootte-orde van tienden van Volt).

een geleidend medium = vrij breed, ook bij vochtige lucht kan dit verschijnsel optreden.

Daarom dus dat deze best nooit/niet met elkaar in contact komen. Het minst edele (zie de tabellen op google) zat steeds aangetast worden na verloop van tijd.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Koper vs aluminium

Voor het aansluiten van alu kabels op koperen rails bestaan speciale kabelschoenen.

Vul bij google eens in: aluminium kabel aansluiten.

Reageer