[scheikunde] titratiecurve

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 32

titratiecurve

Hallo allemaal,

ik heb wat moeite met het maken van mijn scheikunde PO, het gaat om het maken van een titratiecurve. als experiment heb ik de pH waarde gemeten van zoutzuur met de indicator: fenoltaleïnen. hier heb ik een titratiecurve van gemaakt maar nu moet ik de volgende vragen beantwoorden:

- beredeneer waarom de titratiecurve zo'n steil verloop heeft rondom het equivalentiepunt

- kun je het equivalentiepunt van deze titratie ook bepalen met de indicator broomthymolblauw?

* het equivalentiepunt heeft een pH waarde van 6,2 in mijn grafiek

ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratiecurve

Wat is de definitie van pH?

Berichten: 32

Re: titratiecurve

zuurtegraad van een stof. Dus is het dan dat de curve steiler wordt omdat aantal mol zuur en aantal mol base bij het equivalentiepunt hetzelfde zijn dus de zuurgraad stijgt?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratiecurve

Anders gezegd: hoe bereken je de pH vanuit een concentratie? Met jouw redenatie zit je bijna bij het antwoord, maar het echte waarom heb je nog niet verteld.

Berichten: 32

Re: titratiecurve

ehm van concentratie naar pH is -log

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratiecurve

Precies, wat doet die logfunctie normaal? Anders gezegd, hoe sterk stijgt een logfunctie bij gelijke toename?

10log(1+x) vs 10log(1000000+x). Welke van die 2 stijgt sneller als ik x met stapjes van 1 laat toenemen? Plemp ze desnoods in een grafisch rekenapparaat, dan zie je het het snelst :)

Berichten: 32

Re: titratiecurve

de 1e. Moet ik erin verwerken dat zuurconcentratie stijgt en de ph waarde dus toeneemt? of is het antwoord dan nog niet compleet

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratiecurve

Inderdaad, daar is de verandering het grootst tov de gegeven constante. Als je dat nu vertaalt naar je originele vraag heb je dat eigenlijk al beantwoord: het effect bij nog maar heel weinig zuur is een stuk groter als je weer een extra beetje base toevoegt dan wanneer je nog heel veel zuur hebt en dus is de toename in de logfunctie dat dus ook.

Voor de 2e vraag. Welk deel van de titratiecurve is het belangrijkst en wil je dus zeker iets over weten? Valt dat belangrijke deel in het pHbereik van broomthymolblauw?

Berichten: 32

Re: titratiecurve

Oke super bedankt voor de 1e vraag! :)

het deel waar het omslagpunt/equivalentiepunt zit, het omslagtraject van broomthymolblauw is 6.0-7.6 dus dat betekent dat je ook deze stof als indicator kunt gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratiecurve

Jazeker. Doordenkertje: hoever moet je doortitreren bij zowel bij fenolftaleïnen (fft) als broomthymolblauw als je weet dat het omslagtraject van fft begint bij pH = 8.2?

Berichten: 32

Re: titratiecurve

in mijn grafiek heb ik staan dat het omslagtraject begint bij 10,0 mL bij fft, maar ik zou niet weten hoe je dat kunt uitrekenen haha. misschien dat je dan het omgekeerde moet doen dus van pH-waarde naar concentratie door 10^ - pH maar dan zou ik wel moeten weten hoeveel liter oplossing je hebt

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratiecurve

Bij welke pH is de oplossing neutraal? En ligt dat punt in het begin, midden of eind van het omslagtraject voor beide indicatoren? Wat betekent dat voor de kleur van die indicator?

Berichten: 32

Re: titratiecurve

Bij pH is 7 is die neutraal. Fft: 8.2-10.0 dus begin en bij broomthymolblauw in het midden want omslagtraject is 6,0-7,6 Voor de kleur denk ik dat fft nog niet veranderd is en bij brtmbl dat hij de tussenkleur groen heeft gekregen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratiecurve

Helemaal juist. :D

Berichten: 32

Re: titratiecurve

Super bedankt! ��

Reageer